Jarenlang leed de ooit zo populaire koopavond een zieltogend bestaan. Winkelstraten werden stiller, winkels deden koopavond in de ban. Maar volgens Bureau RMC is kopen in de avond bezig met een comeback. Zeker dit najaar in Emmen en Groningen.

In 63 Nederlandse steden peilt Bureau RMC wekelijks de drukte op koopavond en vergelijkt die met de drukte in de dag. Op een druk punt in het winkelhart van de stad heeft RMC een sensor staan die het bezoekersaantal meet.

 

Drukte Emmen en Groningen

Vergeleken met de drukte overdag kwam in oktober de Groningse koopavond (meetpunt Herestraat) als drukste van Nederland uit de bus. In november was Emmen (meetpunt Picassopassage) koploper, met Groningen als tweede.

,,We kennen de reden niet, daar doen we geen onderzoek naar, maar het verraste ons wel’’, zegt Huib Lubbers van RMC. ,,In Groningen kunnen studenten van invloed zijn, maar in Emmen heb je die minder.’’

 

Overdekt centrum en sfeerverlichting

Ook centrummanager Laurens Meijer kan niet precies verklaren waarom Emmen plotseling zo goed scoort. Dat een flink deel van het Emmer koopcentrum overdekt is, kan zeker een rol spelen, denkt hij. ,,En we hangen in het najaar de sfeerverlichting op. We weten dat dat zeer gewaardeerd wordt. Dat trekt zeker mensen.’’

Eric Bos van Groningen City Club neemt het woord bizar in de mond als het gaat om de bevindingen van RMC. ,,Temeer omdat wij via onderzoeken van branchevereniging InRetail leren dat de koopavond minder scoort ten opzichte van het weekeinde.’’

Toch zegt Bos alleen maar blij te zijn met de resultaten van RMC. ,,Ik denk dat Groningen een behoorlijk herstel meemaakt als het gaat om bezoekers uit het Ommeland. Misschien speelt ook mee dat winkels die na corona aanvankelijk dicht waren met koopavond toch weer open zijn gegaan in aanloop naar december.’’

De aanpak van de zuidelijke ringweg speelt ook mee, vermoedt Bos. ,,Er zijn campagnes geweest om mensen uit de regio te wijzen op de bereikbaarheid van de binnenstad en Groningen verspreid over de dag te bezoeken. Misschien leverde dat meer bezoek aan de koopavond op.’’

 

Koopzondag werd concurrent

In de laatste decennia van de vorige eeuw was de koopavond een trekker. Veel mensen maakten gebruik van de mogelijkheid om in de avonduren te shoppen. Mede doordat deze eeuw steeds meer steden besloten een koopzondag in te voeren, raakte de koopavond in verval.

Waar de koopzondag druk bezocht was, werd het tijdens koopavond steeds stiller. De drukte nam in sommige gevallen met 40 procent af, zegt Lubbers. Toch ziet hij dat winkelen in de avond opleeft. ,,Dat durfde ik in 2019 al te zeggen, in 2017 en 2018 zagen we al dat de daling stopte. De coronajaren 2020 en 2021 zijn niet relevant voor de meting. Sinds we dit jaar weer zijn begonnen met meten, zien we het beeld van 2019 bevestigd.’’

De winkel openhouden tijdens koopavond en koopzondag is voor een grootwinkelbedrijf eenvoudiger dan iemand met een eenmanszaak. Ook het grote tekort aan personeel kan winkeliers parten spelen.

 

Consument op koopavond is een koopklant

Geplaatst voor de keus: koopavond of koopzondag, adviseert Lubbers niet zomaar de koopavond bij het grofvuil te zetten. ,,We spreken veel winkeliers die heel tevreden zijn met koopavond. Niet zozeer omdat het dan heel druk is. Wel omdat het publiek dat op koopavond de winkel bezoekt, ook daadwerkelijk komt om te kopen. De consument op donderdag- of vrijdagavond is een koopklant. Al zou het het mooiste zijn als de ondernemer niet hoeft te kiezen.’’

 

Sinds derde week van juli rustiger in winkels

In de Nederlandse winkels was het een groot deel van dit jaar behoorlijk druk. Corona verdween de eerste maanden van 2022 steeds meer naar de achtergrond. Nederland herademde letterlijk en figuurlijk. Het had zijn weerslag in de winkels.

Tot de derde week van juli, zegt Lubbers. Sinds die week is het rustiger. soms wel 20 procent rustiger. ,,Alsof de oorlog in Oekraïne, de oplopende inflatie en stijgende energiekosten, mensen toen plotseling deed beseffen dat ze hand op de knip moesten houden.’’

Het is volgens Lubbers opmerkelijk dat dat pas in de zomer van dit jaar gebeurde. ,,Immers, het consumentenvertrouwen ligt al veel langer op een laag niveau.’’