We lezen vorige week dat bureau Blaauw heeft onderzocht dat een derde van alle aankopen in de detailhandel via het internet is gedaan en Cor Molenaar beschrijft in zijn boek het einde van de Nederlandse winkel. Een derde van alle aankopen?! Geen winkel meer in de straat? Wat is er aan de hand met de Nederlandse onderzoekers en hoogleraren? We doen met elkaar ruim 90 miljard aan aankopen in de detailhandel en Thuiswinkel.org verwacht dit jaar een omzet van 9 miljard in de online sales. En ja, online zal groeien, elk jaar opnieuw omdat er nog veel te innoveren valt en de consument in dat kanaal winkelt, wat hem of haar toegevoegde waarde op het juiste moment zal bieden. ’s Avonds meer achter het net zolang de winkels dicht zijn (binnenkort gaat de eerste 24-uurs supermarkt open!) en in het weekend lekker in de binnenstad, waar ongetwijfeld de winkels in de toekomst langer open zullen zijn.
Het internet biedt de consument vele voordelen die in vele sectoren tot rigoureuze veranderingen hebben geleid in ons gedrag. Zoals de mobiele telefoon communicatie drastisch heeft veranderd, de GPS autorijden leuk heeft gemaakt en de Ipod muziek luisteren heeft veranderd. Je mobiel vergeten, is als je sleutels thuis laten liggen en geen navigatie-apparatuur in je huurauto is als de tijd toen er nog geen autogordels waren. Het zijn apparaten die tot onze standaard uitrusting zijn gaan behoren, in een paar jaar tijd, vanwege hun enorme toegevoegde waarde. Ze zijn handig en gemakkelijk en ze lossen veel van onze dagelijkse probleempjes op. Ik kan thuis ook de deurbel eraf schroeven, want vrienden en bekenden melden zich via een Ping of een SMS en een essentieel onderdeel van mijn deur, lijkt binnenkort volledig overbodig.
Internet gebruiken om producten te kopen is ook een verrijking. Een mooi overzicht van alle mogelijkheden, handig bij elkaar gerangschikt op een scherm, doet onze ratio en soms onze impuls goed. Ik ben geen grote koper maar wel een onzekere en emotionele, en diegene die dat goed begrijpt heeft aan mij een grote koper. Vorig jaar heb ik de Dolle Dwaze Dagen alleen online bezocht en een paar spullen gekocht, waarbij twee artikelen me tegenvielen. Het besluit om ze niet te nemen, weer netjes in te pakken, terug te brengen bij een Kiala servicepunt, dat 3 kilometer van mijn huis verwijderd is en dat ik twee keer bezocht omdat het de eerste keer gesloten was en drie weken later mijn geld weer terug op mijn rekening terug vond, deed mij besluiten dit jaar niet zo maar online een paar aankopen te doen bij de Bijenkorf. Mijn koopenthousiasme ’s avondslaat moest ik toch bekopen met een behoorlijke inspanning achteraf. Ik had waarschijnlijk beter naar de winkels kunnen gaan en kunnen genieten van de uurknallers en mijn koopsatisfactie direct te bevredigen met een product in de hand of niet.
Winkelen is nog steeds vrije tijdsbesteding nummer 1 en we doen dat online thuis, in de winkel en straks ook veel met de telefoon op straat. Kopen wordt een andere beleving door de komst van de kanalen als een telefoon en computer en straks ongetwijfeld met een spraakherkenning op mijn GPS die dan ook even mijn auto de goede kant op stuurt en mijn vrouw informeert dat ik wat later ben. De verkoopkanalen staan niet tegenover elkaar maar naast elkaar en de retailer zal zich daarvan bewust zijn. Ze hebben geen keus, de consument gebruikt technologie en verandert gedrag en retailers spelen daarop in. Ik leerde vroeger dat detailhandel staat voor het juiste product op de juiste plaats op het juiste moment en ik merk dat die uitdaging nog steeds staat.
Huib Lubbers, Retail Management Center