Nederland, het land van de vier seizoenen
Niet alleen ons klimaat kent vier seizoenen, maar ook de trendontwikkelingen kunnen worden weergegeven in vier seizoenen. Tom Kniesmeijer (http://www.seizoenenvandetijdgeest.nl) geeft aan hoe sinds 1960 onze cultuur elke vijf jaar een omslag maakt. Op de site is te lezen dat wij ons momenteel bevinden op het omslagpunt tussen winter en lente. De lente staat voor optimisme, nieuwe paradigma’s en een stijging van de veranderingsgezindheid.
Een opvallend verschijnsel in de afgelopen jaren is de toenemende behoefte aan rust, reflectie op normen en waarden, nostalgie en het bekrachtigen van de gemeenschappelijke deler. Dit zijn volgens Tom Kniesmeijer dé kenmerken van het winterseizoen in de tijdgeest. In deze periode is men teruggekomen van blingbling, bimbo’s en botox en waren de begrippen betekenis en bewustzijn (bron: Mood 2010 – Hilde Roothart) meer van toepassing. Deze omschakeling is bijvoorbeeld terug te zien in de toenemende populariteit van bladen als Happinez en Flow, die in de afgelopen vier jaar behoorlijk zijn gegroeid. Daarnaast lijkt de gemeenschappelijke deler te zijn weergegeven in het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, een hot topic voor veel retailorganisaties.
Nu het bijna lente is in Nederland, en we weten allemaal hoe lekker dat is want wij mogen dit jaar genieten van een zonnige en zachte lente, is de consument veranderingsgezind en klaar voor optimisme en nieuwe paradigma’s. Hoe speelt u als winkelformule in op de tijdgeest en de seizoenen in de tijdgeest? Het is natuurlijk niet zo dat elke trend klakkeloos door iedere formule kan of moet worden opgevolgd. De trend moet worden vertaald binnen de winkelformule en dan niet alleen op de afdeling marketing, zoals wij dat van oudsher gewend zijn, maar binnen de gehele organisatie. Hoe sluit je aan op de consument van nu? Simpel, door de tijdgeest een rol te laten spelen in de totale marketingmix. Dus bijvoorbeeld ook in de artikelen en/of de rollen die deze artikelen spelen binnen de formule.
Er is een algemene omslag in de cultuur elke vijf jaar, maar daarnaast heeft de winkelformule ook nog te maken met de verschillende culturen die van toepassing zijn in groepen, steden, dorpen, wijken, nationaliteiten et cetera. Een behoorlijke uitdaging om naast de algemene cultuuromslag ook nog eens in te spelen op de culturele kenmerken van de doelgroep. Het is goed om als winkelformule in deze periode eens de Aziatische succesformule toe te passen en dus te optimaliseren wat er al is. Hierbij natuurlijk rekening houdend met de tijdgeest. Dus wanneer een kledingwinkel bijvoorbeeld al een brede doelgroep bedient, kan het etaleren van uitersten van die doelgroep voor een echte verrassing in het winkelcentrum zorgen. De beelden van de etalage uit bovengenoemd voorbeeld creëerde een enorme stopkracht en maakte de winkel laagdrempelig.
Dit is een klein en simpel voorbeeld van het inspelen op de tijdgeest. In dit seizoen van de tijdgeest is het toegestaan om burgerlijk, nerdy of gewoon jezelf te zijn. Kijk maar eens naar het succes van Ymke en Britt in het televisieprogramma ‘Echte meisjes in de jungle’ of de winnaar van The Voice of Holland – Ben Saunders. Samenvattend komt het er eigenlijk op neer dat het belangrijk is om als winkelformule dicht bij het eigen gedachtegoed te blijven en die onderdelen van de winkelformule te optimaliseren die het beste kunnen inspelen op de tijdgeest. Hoe veranderingsgezind bent u deze lente?
Nancy van Kleef – SOS Retail
Wilt u reageren op deze visie? Stuurt u dan een e-mail naar Nancy@retailactueel.com.