Een persoonlijke relatie met een merk!
Wanneer is een merk succesvol? Dat was voor mij de centrale vraag bij het schrijven van deze column. Mijn inspiratiebron, ten aanzien van dit onderwerp, was het event dat ik samen met onze netwerkpartners van het Franchise Forum Nederland op 24 februari heb georganiseerd. Die dag stond in het teken van het opbouwen van persoonlijke relaties of het verstevigen van de relaties met onze leden via LinkedIn. De locatie die wij hadden gekozen was de Heineken Experience. Hoezo experience zult u denken? Bij Heineken denkt menig van u vast gewoon aan een flesje bier. Dat was ook mijn eerste gedachte toen Heineken onze klant werd. Waarom is Heineken zo sterk als merk? Ondanks het feit dat ik geen persoonlijke relatie heb met het merk Heineken, simpelweg omdat ik bier niet lekker vindt, ken ik het merk net als iedere Nederlander. Sterker nog, bijna elk mens dat op deze aardbol leeft kent het merk Heineken! Als ik u zeg dat 400.000 bezoekers bereid zijn om 15 euro te betalen voor de toegang tot de Heineken Experience, zal Heineken als merk vast meer te bieden hebben dan het drinken van een biertje. Als mens bouw je aan een netwerk van relaties en dit is bij een merk als Heineken net zo. De intensiteit van deze relaties bepalen de groei van een merk. Een merk kan gezien worden als kennis, vriend of een soulmate. Welke emotionele waarden hangen samen met een relatie? Zoals betrouwbaarheid, oprechtheid of oppervlakkigheid. De mens reageert voornamelijk op het onderbuikgevoel en zal als consument dezelfde emotionele waarden gaan toeschrijven aan een merk!
Heineken heeft zijn toegevoegde waarden tentoongesteld in de Experience. Vanuit historie, ingrediënten, brouwproces en eindproduct naar marketingstrategie word je meegenomen in de wereld van Heineken en daarbij worden alle zintuigen optimaal geprikkeld. Ik ging ‘erin’ vanuit productbeleving en kwam ‘eruit’ als fan die enthousiast is over de belevenis van het merk Heineken.
Van een vage kennis werd Heineken in één keer mijn soulmate en gebruik ik deze tijd nu om er over te schrijven. Op het event heb ik aan alle gasten gevraagd om tijdens de Experience tour de vertaalslag naar de eigen organisatie te maken. Elke organisatie is een merk op zich en er ligt een (succes)formule aan ten grondslag. Als merk is het dus zeer belangrijk om je strategie te bepalen rondom de relatie die je met je klanten wilt aangaan. Dit kan door je merk een emotionele lading te geven en dat gebeurt bij relaties natuurlijk ook! Een relatie aangaan is vaak niet zo moeilijk, het zit vooral in het onderhouden hiervan!
Het is dus zeer verstandig om de relatie met uw eigen merk ook te blijven onderhouden. Uw klanten moeten zich bij uw merk thuis voelen. Het is net als een huwelijk: als u deze niet onderhoudt, komt u op een gegeven moment thuis in een leeg huis…
Jacky Michels – SOS Retail