Aangezien ik de afgelopen maand in Australië heb doorgebracht hierbij een korte schets van mijn zonnige retail belevenissen Down Under. Bij aankomst na een extreem lange reis op Kingsford Smith International airport Sydney start mijn periode als consument in Australië. Voor een ieder die ervaring heeft met reizen functioneert de Lonely Planet van het desbetreffende land vaak als een tijdelijke bijbel. Op het vliegveld in Sydney is de enige Lonely Planet conceptstore op de wereld gevestigd alwaar het mogelijk is om je eigen ‘custom guidebook’ samen te stellen en te printen. Via het zogenaamde ‘Pick en Mix’ systeem is het mogelijk om de hoofdstukken die gewijd zijn aan gebieden die je wilt bezoeken te printen waardoor je een minder dikke en meer specifieke eigen reisgids kunt samenstellen. Ook de beeltenis op de de kaft kun je zelf bepalen. Uiteraard wordt de reisgids op gerecycled papier geprint. Vervolgens wandel je in Sydney op het vliegveld, het station of in de binnenstad langs één van de Boost Juice Bars. Deze succesformule kent inmiddels 189 vestigingen in Australië en bij Boost worden supergezonde sapjes en smoothies verkocht. Sleutelwoorden zijn vers fruit, low fat yoghurt en een extra vitamine en/of proteïne of antioxidant boost naar keuze. Deze mateloos populaire sapjes zijn verpakt in opvallende lime groene kartonnen bekers waardoor iedereen met een Boost drankje in de hand extra opvalt. Op de beker staat, naar Starbucks voorbeeld, je eigen naam geschreven waardoor het maatwerk gevoel nog groter wordt. Voor een uniek kledingstuk ga je in Australië naar één van de 14 T-Bar vestigingen. In deze winkel worden t-shirts in alle kleuren van de regenboog verkocht die gepresenteerd worden in speciaal ontworpen schappen. Per seizoen worden verschillende kunstenaars uitgenodigd om de print op de t-shirts te ontwerpen met grappige teksten, foto’s of tekeningen. Je loopt de winkel uit met een shirt met het T-Bar statement dat het beste bij je past. Australië is ook het thuisland van ontwikkelaar Westfield, die alle door hen ontwikkelde winkelcentra de eigen naam meegeeft. In Europa is de ontwikkelaar voornamelijk bekend door het vernieuwende Westfield winkelcentrum in Londen. Meest in het oog springende aan de winkelcentra in Australië is de aanwezigheid van verschillende massagesalons. Het is de gewoonste zaak van de wereld om tussen de boodschappen door even de tijd te nemen voor een schouder- of voetmassage. Tot slot blijft ook na het winkelen bij Event Cinemas de mogelijkheid aanwezig om voor maatwerk te kiezen. Zo kun je bij een bezoek aan deze bioscoop je eigen setting kiezen waarin je de film wilt bekijken. Naast de reguliere bioscoopzaal kun je kiezen voor een zogenaamde VMax, Gold Class of 3D setting. In de VMax zaal is alles extra groot; het scherm, de beenruimte en de capaciteit van de zaal. Voor de Gold Class zaal betaal je extra maar het luxe niveau is dan ook aanzienlijk. In een intieme sfeer (zaalcapaciteit van 30 tot 40 personen) heeft elke bezoeker een luxueuze stoel, een tafel en de beschikking over een ober. Het is mogelijk om te dineren tijdens de film en daarnaast is ook het cocktailmenu zeer uitgebreid. Natuurlijk is het voor een retailer van belang om de massa aan te spreken. In Australië doen ze uiteraard hetzelfde alleen geven ze je als consument het gevoel dat alles voor jou op maat gesneden is.
Femke Wokke