Die koekjes! Tessa Halm (40) uit Gouda gaat watertanden als ze eraan denkt. ,,Vooral die grote dikke met pistachenootjes en de koekjes met chocolade omhuld met brokjes karamel…. Echt waanzinnig.’’
Dat de Britse warenhuisketen Marks & Spencer morgen terugkeert in Amsterdam vindt Tessa dan ook ‘groot nieuws’: die lekkere koekjes zijn voortaan onder handbereik. ,,Ondergoed koop ik er ook graag. De kwaliteit is heel goed en het is goedkoop.’’
De terugkeer van Marks & Spencer is opmerkelijk. Eind 2001 gingen de winkels in Den Haag en Amsterdam dicht. Zo populair als de warenhuisketen mag zijn in Groot-Brittannië (de halve bevolking loopt rond in het ondergoed van Marks & Spencer), in ons land werkte het niet.
Toch is het een geweldige winkel, vindt merkenexpert Paul Moers: de verse maaltijd van Marks & Spencer zijn legendarisch. De kleding staat bekend om de goede kwaliteit en de betaalbaarheid. ,,Als het om verse maaltijden gaat, is Marks & Spencer onverslaanbaar, vindt Moers. ,,Die kwaliteit van de Indiase maaltijden, de salades en de pasta’s is zo hoog, daar kan Albert Heijn niet aan tippen.’’
Maar als het om kleding gaat, ziet Moers de aantrekkingskracht niet zo. ,, De kleding is voor ons een beetje suffig. Ze zullen zich moeten aanpassen aan onze smaak. Bovendien is er nogal wat concurrentie als het om kleding gaat: C&A, Primark, Zara.’’
Het is desondanks een bijzondere keten, zegt Moers. ,,De combinatie van food en fashion vind je in ons land niet zo vaak. Je ziet dat Hema beide in huis heeft maar je moet wel de toeloop krijgen. Het merk van Marks & Spencer is natuurlijk heel succesvol in Engeland maar of het ook in Nederland werkt, is de vraag.’’
Waarmee precies de Nederlandse verleid zal worden, gaat topman Marc Bolland vanavond vertellen aan de pers. Dat hij Nederlander is, zal wellicht helpen. ,,Hij zal een goed verhaal moeten vertellen,’’ vindt Moers. ,,Waar staat M&S voor? En waar zijn ze goed in? Voor veel Nederlanders is het een vrij onbekend merk.’’
Veel hangt af van de aantrekkingskracht van de winkel af, meent retailkenner Huib Lubbers van RMC. ,,Ik heb de winkel in het nieuwe Westfield Shopping Mall gezien en als het zo wordt, dan snap ik het wel: een prachtig mooie winkel en lage prijzen. En met kleding basic kleding voor een goede prijs kun je scoren bij ons: kijk maar naar C&A.’’
De timing – het consumentenvertrouwen in Nederland kan niet veel lager zakken – is misschien juist wel slim, denkt Moers. ,,Ze zullen er heus wel drie keer over hebben nagedacht. En als ze het continent van Europa willen veroveren, dan is zo’n klein landje als het onze een goede plek om het te proberen. Mocht de economie volgende jaar al aantrekken, dan zijn zij erbij.’’
Krachtige merken laten zich bovendien uit het veld slaan door een zuchtje tegenwind. ,,Kijk naar Primark,’’ zegt Lubbers. ,,Die openen ook nieuwe winkels. En Topshop komt er ook nog aan. Als je succesvol bent, dan laat je je niet beïnvloeden. Maar dat betekent niet dat het gaat lukken.’’ Dan moet je het wel goed aanpakken. Dus: een winkel én een goede webshop, zegt Moers. ,,Het mag niet de zoveelste plumpudding zijn.’’
Aan Daphne (46) uit Eindhoven zal het succes niet afhangen. Toen de keten nog twee winkels in Nederland had, kochten zij en haar man er altijd cadeautjes: tafellinnen, hebbedingetjes voor in huis, zoetwaren, maar ook lingerie en herenoverhemden voor haarzelf en haar man. Nu haalt ze de typisch Britse producten overzees. ,,We komen er ongeveer drie keer per jaar en dan nemen we vanalles mee: pickles en chutneys, thee, gemberkoekjes, pennywafels met mint, custard poeder en salt & vinegar crisps. M&S heeft ook een uitgebreid aanbod van kant- en klaarschotels, ideaal als je niet te veel losse ingrediënten wilt kopen.’’
Door: Ellen den Hollander, AD