De Bijenkorf gaat herstructureren. In navolging van het filiaal in Amsterdam waar de afgelopen jaren shop-in-shops zijn geopend voor luxemerken als Louis Vuitton, Gucci en Fendi gaat het warenhuisconcern deze ‘premium experience strategie’ versneld uitrollen in filialen in Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Amstelveen en Maastricht. “Heel verstandig,” vindt Huib Lubbers, directeur van het Retail Management Center. “De verkoop van luxemerken bij de Bijenkorf is een groot succes. Waar men eerst dacht dat alleen toeristen geïnteresseerd zouden zijn in de aanschaf van producten van Louis Vuitton of Hermès, blijkt nu dat ook Nederlandse consumenten het kopen.”
“Deze beslissing geeft blijkt van een lange termijn visie, gebaseerd op consumentengedrag nu en in de toekomst,” vult Lubbers aan. “Het ouderwetse middagje winkelen bestaat niet meer. Als retailer heb je twee keuzes om het verschil te maken: ‘multi-channel’ of ‘alles-onder-een-dak’. De Bijenkorf kiest daarbij voor service en advies. In mijn ogen een logische stap.”
Het warenhuisconcern, dat sinds 2010 deel uitmaakt de Britse Selfridges Group, investeert de komende vijf jaar ruim 200 miljoen euro in de premium-strategie. De filialen in Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Amstelveen en Maastricht worden omgebouwd tot flagship stores naar voorbeeld van Amsterdam. Tegelijkertijd wordt het merkenportfolio verder aangevuld met nieuwe labels.
Bijenkorf focust op luxemerken
Het warenhuis heeft de afgelopen jaren een flinke verandering doorgemaakt. Meest zichtbaar zijn de zelfstandige luxe shop-in-shops op de begane grond. Maar ook de afdelingen tassen, schoenen en lingerie zijn in oppervlakte en merkaanbod geupgrade en uitgebreid. Eerder dit jaar werd een gepimpte denim department geopend. Merken die tot een paar jaar geleden eigenlijk alleen in het buitenland of via internet verkrijgbaar waren zijn nu bij De Bijenkorf te koop. Denk aan Celine, Chloé, Sonia Rykiel en McQ by Alexander McQueen. Dit najaar komen daar weer een aantal klinkende nieuwe namen bij zoals 3.1 Phillip Lim (lederwaren), Sophie Hulme (lederwaren), Tory Burch (damesschoenen en lederwaren) en Jimmy Choo (herenschoenen).
Direct gevolg van de herstructurering is de sluiting van de filialen in Arnhem en Enschede eind dit jaar. In het voorjaar van 2016 gaan ook de filialen in Groningen, Breda en Den Bosch dicht. CEO Giovanni Colauto zei tegen persbureau ANP dat het een strategische keuze betreft die niet is genomen of versneld door het moeilijke economische klimaat. “We zijn een winstgevende onderneming. Wij maken de strategie los van de economische gang van zaken. Er zijn geen slechte regio’s, alle vestigingen zijn winstgevend. Maar we hebben keuzes gemaakt.”
In navolging van het nieuws heeft de Ierse modeketen Primark de komst van twee nieuwe filialen aangekondigd in Arnhem en Enschede. De keten gaat zich vestigen in de oude Bijenkorf-filialen. De nieuwe winkels gaan in het najaar van 2014 open.
‘Het doet pijn dat de Bijenkorf uit Arnhem vertrekt’
Jos Wegdam voorzitter van winkeliersvereninging City Centrum Arnhem reageerde maandagochtend in het Radio 1 Journaal: “Ik ben er niet blij mee. Het doet pijn dat de Bijenkorf uit Arnhem vertrekt.” Volgens Wegdam gingen al een jaar geruchten over een op handen zijnde sluiting. Met het vertrek van de Bijenkorf uit het centrum van de stad verliest Arnhem volgens hem een “bepaald publiek”. De komst van Primark, dat het pand van de Bijenkorf wil overnemen, betekent volgens Wegdam “ander publiek”, maar hij noemt de Ierse keten ook een “belangrijke trekker” voor de stad en bedrijven die daar in de buurt gevestigd zijn.
Door de sluiting verdwijnen op termijn 262 arbeidsplaatsen bij de Bijenkorf. In een reactie heeft CNV Dienstenbond de timing van de reorganisatie afgekeurd. “Voor de medewerkers die ontslag krijgen, wordt het lastig om ander werk te vinden, gezien de situatie op de arbeidsmarkt,” zegt een woordvoerster van de bond. De bond erkent wel dat er een “behoorlijk sociaal plan” ligt voor mensen die hun baan kwijtraken. De Bijenkorf laat weten ernaar te streven zoveel mogelijk medewerkers te herplaatsen in andere filialen en dat er op termijn ruim vijfhonderd banen bijkomen.
Er wordt al jaren gespeculeerd dat het Bijenkorfconcern de kleinere filialen zou willen afstoten. Volgens Huib Lubbers van het RMC werd eigenlijk al vanaf de start van de kleinere (mode)filialen getwijfeld over de haalbaarheid ervan. Precies een jaar geleden publiceerde Retail Actueel een stuk waarin de sluiting van de Bijenkorfwinkels in Enschede, Den Bosch, Breda, Groningen en Maastricht werd aangekondigd, wegens tegenvallende resultaten. Het bedrijf reageerde onmiddellijk: “Wij kunnen heel duidelijk zeggen dat al onze filialen winstgevend zijn en uit cijfers van GfK blijkt dat zowel het marktaandeel als de omzet van de Bijenkorf is gestegen,” zei een woordvoerder op 22 augustus 2012. “De geruchten over mogelijke sluitingen doen al vele maanden de ronde, maar dat is nu niet aan de orde.” Behalve Maastricht, werd ook het filiaal in Utrecht eerder genoemd als potentiële klant voor sluiting. Nu – een jaar later – blijkt dat beide winkels mogen blijven.
Auteur: Esmerij van Loon
Bron: Fashion United 19 augustus 2013