Besluit Kalverstraat te sluiten voor winkelpubliek lijkt verstandig
Aan bezoekers geen gebrek in de Kalverstraat. Dit blijkt wel weer uit het feit dat de bekendste winkelstraat van Nederland op 28 december 2013 tijdelijk werd afgesloten vanwege de extreme drukte. Om de veiligheid van het winkelend publiek te kunnen garanderen werd deze uitzonderlijke maatregel toegepast. Dit melde burgemeester Eberhard van der Laan op 5 januari in het televisieprogramma Buitenhof. Dat de extreme drukte een goede aanleiding was voor deze maatregel blijkt uit de door onderzoeksbureau CityTraffic gepubliceerde cijfers.
Er lijkt voldoende aanleiding te zijn geweest om de Kalverstraat tijdelijk af te sluiten, want met meer dan 70.000 bezoekers was zaterdag 28 december 2013 de drukste dag die CityTraffic ooit heeft gemeten in de Kalverstraat. Ter vergelijking, in de afgelopen 3 jaar trekt de Kalverstraat op een gemiddelde zaterdag ongeveer 40.000 bezoekers.
Aan het uurverloop is terug te zien dat het op deze zaterdag in een korte tijd vele malen drukker werd in de Kalverstraat. Zo rond het middaguur werd het in slechts een half uur tijd maar liefst twee keer zo druk. Deze uitzonderlijke stijging zal de alarmbellen hebben doen rinkelen, waarna de winkelstraat een korte tijd werd afgesloten voor nieuw publiek.
Op het hoogtepunt om 15:00 uur liepen er bijna 5000 passanten in een half uur langs het telpunt in de Kalverstraat, wat meer dan twee keer zo veel is als normaal rond dit tijdstip. Maar de hele week was het druk in de Kalverstraat. Ook de zondag van dit weekend was met 63.000 bezoekers namelijk bijzonder druk. Opvallend is ook de grote drukte op tweede kerstdag waarin de winkels voor slechts een beperkte tijd geopend waren. De onderstaande grafiek geeft weer hoe de extreme drukte in de laatste week van 2013 zich verhoudt ten opzichte van een normale week in de Kalverstraat.
Met deze extreme drukte lijkt de Kalverstraat absoluut op de goede weg te zijn in het herstellen van de afgenomen bezoekersaantallen. Als deze uitzonderlijke drukte aan het eind van het jaar enige graadmeter mag zijn voor 2014 staat de retailers hier in ieder geval nog een mooie tijd te wachten.