Van XXL tot mannelijke openingstijden
Ben je net terug van een vakantie uit Barcelona waar je naast culturele hotspots bezichtigen en zonnen op het strand ook iedere avond tot laat kon winkelen? Dit ritme vasthouden zal in Nederland lastig worden. Niet alleen vanwege het klimaat, maar ook vanwege de veelal nog traditionele openingstijden van winkels. Toch is er al geruime tijd discussie: Is de koopavond nog wel aantrekkelijk? Moeten winkels alle zondagen per maand geopend zijn? Wanneer moeten tweeverdieners hun inkopen doen? Voor ons reden om een aantal goede, dan wel minder goede voorbeelden van aangepaste openingstijden op een rijtje te zetten in deze RMC ZomerColumn.
XXL openingstijden
Een zoekopdracht naar alle Albert Heijn vestigingen die ook na 20:00 uur geopend zijn, levert een bijna volledig blauw beeld van logo’s op. Supermarkten zijn al jaren ‘s avonds geopend en de consument is hier gewend aan geraakt. Ook de Media Markt hanteert ruime openingstijden door op doordeweekse avonden tot tien uur open te zijn. Dit gaat dan gepaard met de marketing slogan ‘XXL openingstijden’. Dit soort marketing slogans zien we vaker terug als het gaat om verruimde openingstijden. Pearle profileert zich bijvoorbeeld sinds kort als de best bereikbare opticien, met de verruimde openingstijden tot 19:00 uur doordeweeks. De Amsterdamse vestigingen van tabakszaak Bestseller zijn bijna 90 uur per week geopend. Daarnaast zijn er maar twee dagen per jaar waarop je er niet terecht kunt voor je tijdschrift. Dit lijkt een kracht van deze winkels, want in kapitalen wordt op de website weergegeven dat ze 363 dagen per jaar open zijn. Bij een Coffee Company vestiging in Amsterdam zagen we een eenmalige verruimingen van de openingstijden. Tijdens het Suikerfeest gooiden ze een weekend lang de deuren extra open tijdens zonsondergang en middernacht en speelde ze handig in op het Suikerfeest door ook nog eens speciale hapjes te verkopen.
Niet meer uren, maar andere uren
Of gaat het niet om meer uren? Only for Men heeft duidelijk gekozen voor andere uren. In een pilot zijn twee van de mannenmodewinkels elke doordeweekse ochtend gesloten, maar hebben wel drie koopavonden en zijn elke zondag geopend. Met als slogan ‘mannelijke openingstijden’, aansluitend bij de winkelbehoeften van de mannen die niet in de ochtend winkelen zo stelt Only for Men. Met succes beweert eigenaar Piet Feenstra, de omzet zou in het afgelopen jaar met een kwart zijn toegenomen. Tijdens de hittegolf in juli zagen we een voorbeeld van een eenmalige verschuiving van openingstijden. Een groep retailers uit Zwolle sloeg de handen ineen en koos voor een tropenrooster met openingstijden van half acht tot half vier met passende vroege vogel acties zoals een ontbijt bij een van de retailers. ‘Voor een volgende keer’ gaan de winkeliers nadenken over een mediterraans tropenrooster, waarbij de winkels in de middag ook een paar uur dicht gaan.
Traditioneel rustige winkeldagen in opkomst
Als we kijken naar de data van onderzoeksbureau CityTraffic, specialist op het gebied van passantentellingen door 24/7 te meten hoe druk het is in winkelstraten, zien we onder andere dat vanaf 2011 de traditioneel rustigere winkeldagen in opkomst zijn. Ten koste van de gebruikelijke drukste dagen van de week. Het is tevens duidelijk dat de koopavond op donderdag door de jaren heen flink aan populariteit heeft ingeboet. Maar ook de vrijdagavond heeft te maken met dalende bezoekersaantallen. Dit zijn ontwikkelingen die nog wel eens van invloed kunnen zijn op de openingstijden als retailers de behoeftes van de consument als uitgangspunt nemen.
Naast Only for Men zijn er nog maar weinig voorbeelden te vinden van winkels die kiezen voor andere openingstijden passend bij het veranderend consumentengedrag Zijn retailers bang om van hun traditionele openingstijden af te stappen en gesloten te zijn wanneer de buren wel geopend zijn? Of zitten werknemers er niet op te wachten om op andere tijden aan het werk te zijn? Duidelijk is dat consumenten wel op andere momenten (willen) winkelen. De vraag is wanneer volgt de rest van de retailers?
Door: Rixt de Jong
[divider scroll_text=””]
In de RMC ZomerColumns beschrijven de RMC Consultants hun visie op retail trends, ontwikkelingen in winkels en winkelstraten en alle andere onderwerpen die ons opvallen. De ZomerColumns verschijnen gedurende deze zomer. Wil je op de hoogte gehouden worden van de nieuwe ZomerColumns? Volg ons dan via twitter: @RMCretailadvies