Het doek is gevallen. V&D is niet meer. Een retail-icoon verdwijnt, dat even als systeemretailer werd betiteld, maar dat niet bleek te zijn. Binnensteden hebben nu in het hart van hun winkelgebied een gat. Een groot gapend gat als we de vierkante meters beschouwen, maar iets minder groot als we het verkooppunt centraal stellen. Het pand staat tussen honderden andere die allemaal artikelen verkopen. Een winkel tussen andere winkels. V&D was niet meer de category killer waarbij een binnenstadbezoek gelijk stond aan een V&D-bezoek.
Een sterk moedermerk is essentieel
Het idee dat shop-in-shops V&D zouden kunnen redden, in nota bene binnensteden waar winkel naast winkel zit, heeft me nooit kunnen raken. Voor een dergelijke retailformule is een sterk paraplumerk essentieel, zoals Bijenkorf of Bol.com bijvoorbeeld. Zonder een sterk moedermerk ga je niet door de voordeur naar binnen of surf je niet naar de URL. Dagelijks loopt gemiddeld 95% van het winkelend publiek voorbij V&D zonder naar binnen te stappen. In het verleden was dat een paar procent lager, maar een sterke binnenstad wordt dus door andere factoren bepaald. V&D had de binnenstad nodig, maar de binnenstad heeft geen V&D nodig!
De consument van nu wil alles fast, fun and for nothing
De huidige shopper wil efficiënt winkelen en bereidt zich goed voor alvorens te gaan. De shopper gaat beduidend minder vaak naar de binnenstad (25% minder!) dan voorheen, maar als hij gaat, blijft hij langer en stijgen de bonbedragen, omdat de shopper koopgeneigder is. Binnensteden zijn recreatieve centra, waar winkelen gecombineerd wordt met een broodje of een borrel, een film pakken of een museum bezoeken. De functie van het hart van de stad verschuift. De consument ziet alleen de kracht van een gevarieerd aanbod als winkels en restaurants dichtbij elkaar liggen en logisch zijn geplaatst. Voor een Primark lopen we misschien nog om, maar de consument van nu wil alles fast, fun and for nothing voorgeschoteld krijgen. De shopper hoeft niet per se in een ‘rondje’ of een ‘achtje’ te lopen, maar hij wil gemak en beleving. Voor Serious Request, een shopper night of de lokaal biologische markt komt de shopper in grote getale. RMC heeft meer dan 100 winkelgebieden kwantitatief onderzocht op toekomstbestendigheid en het blijkt dat één winkel niet het verschil kan maken, ondanks dat menig bestuurder dit zal denken.
Rooskleurige toekomst zonder V&D
Een sterke binnenstad heeft een goede balans tussen grote ketens en kleine zelfstandigen, is te voet goed te ontdekken, biedt beleving en een compleet winkelaanbod met veel niet-dagelijkse artikelen, heeft gezellige terrassen en goede horeca om een middagje winkelen af te sluiten met een diner.
“De massa experimenteert maar weinig met ongemakken als “te ver”, “te klein” of “te weinig”
Maak je niet te druk dat binnensteden op elkaar lijken, want shoppers houden van vertrouwde en dagelijkse routes en de massa experimenteert maar weinig met ongemakken als “te ver”, “te klein” of “te weinig”. Het is de consument die V&D links heeft laten liggen in de afgelopen jaren, dus een toekomst voor de binnenstad zonder V&D zie ik rooskleuring tegemoet.
Huib Lubbers
Directeur RMC
[divider scroll_text=””]