Het herfstweer heeft zijn intrede gedaan en we hebben weer behoefte aan warmte. Vanaf september wordt er steeds meer tijd binnenshuis gespendeerd en dit is het ideale moment om je inrichting een make-over te geven. Oktober is de traditionele woonmaand met volop woonbeurzen. Daarnaast komen veel retailers met speciale acties en social media staan vol met woonadvertenties. Het ideale moment om de woonboulevard te bezoeken.
In de mode sector zagen we de winter en zomercollecties al vervangen worden door collecties en voorraden per maand. Hoe zit dat eigenlijk met de woonsector? Is oktober nog dé woonmaand van het jaar? Bureau RMC heeft het effect op de drukte rond een aantal woonboulevards in oktober onderzocht. Op meubelboulevard Nijverwaard in Sliedrecht is een ongekende druktepiek waargenomen in oktober. Op deze meubelboulevard is bijna 85% van het aanbod gericht op wonen, en werd campagne gevoerd tijdens de woonmaand. De Rijneke Boulevard in Zoeterwoude, waar de woonmaand ook actief gepromoot wordt, trok in oktober relatief veel bezoekers ten opzichte van de maanden daarvoor.
Dit beeld zagen we echter niet op alle onderzochte woonboulevards. Oktober laat op doelgericht winkelgebied Overstad (60% woonwinkels) een lichte stijging in het aantal bezoekers zien ten opzichte van de zomerperiode, maar de drukte komt niet uit boven de maanden mei en juni. Winkelgebied Beveland in Heerhugowaard (55% woonwinkels) ervaart geen druktepiek tijdens oktober, maar piekte wél in juni met de vakantie voor de deur.
Blijkbaar reageert elke woonboulevard of doelgericht winkelgebied op haar eigen wijze, afhankelijk van het winkelaanbod. Des te reden te meer om wekelijks te gaan monitoren hoe druk het winkelgebied bezocht wordt door consumenten! Ook hier geldt: met big data meer inzicht in retail en koopstromen.