BNR – Het gaat langzaam weer beter met de leegstand in onze winkelstraten. Door lagere huren en voldoende parkeerruimte worden leegstaande winkels in de zogenaamde aanloopstraten steeds vaker gevuld door nieuwe, kleine ondernemingen, zegt directeur Huib Lubbers van het retail adviesbureau Retail Management Center.
‘De aanloopstraat was vroeger ook al een beetje de smeltkroes van horeca, dienstverlening en Retail’, zegt Lubbers. ‘Dat zien we nu nog steeds. Er komen steeds meer barbershops, wash & go’s of kleine food-concepten. Die kiezen die aanloopstraten, want doordat die straten wat meer geraakt zijn door de crisis kan daar ook wat beter onderhandeld worden over de huurprijs.’
We zijn gewend aan het internet
Door de financiële crisis ontstonden in de aanloopstraten steeds meer gaten omdat daar vooral kleine zelfstandig ondernemers zaten. ‘Die hebben de crisis niet overleefd’, vertelt Lubbers. Door de herstellende economie willen en kunnen mensen weer meer kopen. Lubber ziet ook een stijging van het aantal passanten in de winkelstraten. ‘Maar we zijn ook steeds meer gewend aan het internet. De consument koopt op het internet voor snelheid en gemak, en vaak ook voor de prijs, terwijl ze in de winkelstraat vaak voor service en advies gaan. Dat zijn twee verschillende drijfveren om te gaan kopen.’