De laatste dagen teistert slecht weer ons land en dat bevordert de weg naar de winkelstraten niet. Je zou verwachten dat de consument dan massaal gaat internetshoppen, maar eerder onderzoek laat zien dat dit niet het geval is. Onze intentie om te winkelen maakt blijkbaar plaats voor een andere bezigheid. We kiezen liever voor het opruimen van de kast, het lezen van een boek of het doen van de was. Onze behoefte om te kopen vervullen we op een ander moment.
Tegenvallend begin december
In november voorspelden we een topdrukte in de decembermaand gebaseerd op de groei tot dan toe (+3,4%). Inmiddels weten we meer. December is halverwege en onze druktetellers staan op -15% ten opzichte van vorig jaar. Zowel de week voor Sinterklaas als de week van 5 december waren rustiger dan in 2016. Het lijkt erop dat in het Black Friday-weekend al veel Sinterklaasaankopen zijn gedaan. Het laatste weekend van november was het maar liefst 6% drukker dan vorig jaar.
Kerstvoorspelling
De koopdagen voor Kerst vallen gunstig en zaterdag 23 december zal waarschijnlijk de drukste winkeldag van het jaar worden. Maar de louter positieve voorspellingen voor de detailhandelsmaand december stellen we nu toch wat naar beneden bij. December bleek vorig jaar een inhaalrace na de matige maanden daarvoor. Dit jaar is het tot nu toe andersom. We verliezen de voorsprong op 2016 in rap tempo. Tot nu toe zijn de winkelstraten dit jaar nog maar 2% drukker dan in 2016.
Conversie verhogen
Het slechte weer van nu is een feit. Net zulke drukke winkelstraten als vorig jaar halen is hierdoor moeilijker. We adviseren retailers om hun voorraden kritisch te bekijken en vroegere afprijzingen te overwegen om de conversies in de winkel te verhogen. Als er dan minder mensen in de winkelstraten zijn, zorg dan dat de consumenten maximaal besteden. Plan een sterke bezetting in de middag, omdat consumenten wat later op de dag gaan winkelen.
Wilt u meer hierover weten? Neem dan contact op met Huib Lubbers van Bureau RMC.