Veel filiaalbedrijven zijn in het verleden gegroeid tot een aantal vestigingen dat nu niet meer passend is. Consumenten kopen meer online en de concurrentie heeft winkelformules ontwikkeld die effect hebben op het marktaandeel. Bovendien stuurt de overheid aan op 20% minder winkelaanbod. De grote vragen voor veel retailers zijn dan ook: wat is het optimale aantal fysieke vestigingen? Hoe kom ik tot minder, maar beter presterende vestigingen? Speel ik de concurrentie niet in de kaart als ik winkels ga sluiten?
Wat is de belangrijkste reden om een filiaal te sluiten?
De kracht van een vestiging wordt bepaald door vele factoren. Toch zijn er vaak maar een paar indicatoren waarop binnen de retailorganisatie wordt gestuurd. Veelal zijn dit omzet en bezoekersaantallen. Deze twee indicatoren zijn enorm belangrijk, maar vertellen niet het hele verhaal. Evenzo belangrijk bij de keuze voor een vestigingsplaats zijn het aantal passanten voor de winkel en het aandeel van de passanten die de winkel instapt, de bonbedragen en het aantal transacties, de grootte van de vestiging en de prijs die daarvoor wordt betaald en de bezetting en kwaliteit van het personeel bijvoorbeeld.
Van buik naar brein
Te vaak worden belangrijke keuzes nog gebaseerd op onderbuikgevoel, terwijl er zoveel informatie beschikbaar is. Wij helpen u graag om de juiste keuzes te maken met slimme data en slimme vergelijkingen. Op deze manier krijgt u zelf beter inzicht in de performance van de verschillende vestigingen, kunt u een strategie uitstippelen om uw netwerk te optimaliseren en kunt u dit met goede onderlegging in uw organisatie vertellen. We combineren uw data met onze unieke database van lokale passantentrends tot een Netwerk Score Kaart waarin we op zoek gaan naar het optimum. En daarmee tonen we aan dat de werkelijkheid genuanceerder ligt dan een lage omzet of weinig bezoekersaantallen.