18 januari 2018, de dag waarop een zware storm over Nederland raasde, was de rustigste donderdag van dit jaar tot nu toe. Dat extreme weersomstandigheden zoals storm of sneeuwbuien een negatieve invloed hebben op de winkelstraatdrukte is algemeen bekend. Het ligt ook voor de hand dat mooi zomerweer voor extra drukte op terrassen en stranden zorgt. Maar wat is nou dat effect en in hoeverre bepalen het aantal zonuren, de hoeveelheid neerslag en de temperatuur de drukte in de winkelstraten? We hebben onderzoek gedaan naar de dagtellingen van CityTraffic over één jaar en het weer van het KNMI in De Bilt.

Temperatuur bijna nooit van invloed
Om meteen met de deur in huis te vallen: de invloed van het weer is kleiner dan vaak gedacht wordt. De temperatuur heeft zelfs bijna nooit een noemenswaardige invloed op winkelstraatdrukte. Temperatuur veroorzaakt op zichzelf geen Winter morning skinny bridgehinder, behalve in extreme situaties zoals de Siberische koudegolf van afgelopen week. Op woensdag 28 februari was het gemiddeld -5 graden in De Bilt. Het was deze dag wel rustiger dan een gemiddelde woensdag, maar het was niet de rustigste woensdag in dit jaar tot nu toe. In algemene zin houdt kou of warmte ons dus niet thuis.

Zon heeft een positief effect

Het aantal zonuren is meer van invloed op onze keuze om te gaan winkelen. Wanneer het aantal zonuren hoger ligt, is het iets drukker in de winkelstraten. Opvallend is dat het effect van de zon op doordeweekse dagen groter is dan op weekenddagen. Op zaterdag en zondag blijken mensen minder weersgevoelig en laat men zich niet afleiden om naar de winkelstraat te komen om te winkelen.

Regen grootste beïnvloeder
De hoeveelheid neerslag lijkt het meeste invloed te hebben op de passantendrukte: hoe meer regen, hoe vaker we de winkelstraat links laten liggen. En, zeer opmerkelijk, in tegenstelling tot het aantal zonuren is de invloed van neerslag juist op zaterdagen groter dan op andere dagen. Dit geldt eveneens voor woensdagen en vrijdagen. December 2017 was een zeer natte maand en naar ons idee om die reden dan ook een stuk rustiger dan 2016.Shopping street crowds in Western Europe

Conclusie
Als winkelier hoeft u zich dus niet teveel door het weer te laten leiden. De invloed van het weer is er wel, maar deze is vaak kleiner dan men denkt. Natuurlijk verschilt dit wel per winkelgebied. De doelgerichte winkelgebieden profiteren juist wel van slechter weer. Blijkbaar gaan veel consumenten erheen als de zonnige attracties afvallen.