Nog maar een paar weken geleden schreef ik op deze plaats in RetailActueel over het belang van passantentellingen in de winkelstraat voor retailers, vastgoedbeleggers, projectontwikkelaars, overheden en vele anderen. Meten is immers weten. En pas wanneer je iets weet, kun je gericht actie ondernemen of een kansrijke toekomstvisie ontwikkelen. Na een week waarin zeer sombere berichten over de retailomzet in de eerste twee maanden van dit jaar naar buiten kwamen kan RetailActueel, nadat het inzage heeft gekregen in de meest actuele passantentellingen van CityTraffic, wat positiever nieuws brengen; de passantenaantallen in onze winkelstraten en winkelcentra dalen wel, maar niet zo fors als wellicht gevreesd.
Afgelopen vrijdag (16 april) kopte Het Financieele Dagblad als volgt: `Diepe crisis voor winkeliers`. Wat is er aan de hand? De winkelverkopen zijn afgelopen februari met 5 procent gedaald ten opzichte van februari vorig jaar. En dat bovenop het feit dat er in januari ook al 6,5 procent minder werd verkocht. Een uiterst belabberde start van het jaar dus, terwijl we met zijn allen wellicht wel dachten en hoopten dat de economie en het consumentenvertrouwen wat zouden opkrabbelen, dat de consument zijn hand wat losser om de knip zou houden en de retailomzet de weg omhoog terug zou vinden. Dat valt dus vies tegen.
Toch gloort er ook hoop voor de retailer. RetailActueel heeft inzage in de meest actuele cijfers over de passantenaantallen van de afgelopen maanden; tot en met afgelopen weekend zelfs. Zowel de ontwikkelingen van de passantenaantallen in een representatief mandje met tientallen winkelcentra als de passantenaantallen in de belangrijkste winkelstraten van de 31 grootste steden van Nederland, verzameld door CityTraffic, hebben we tot onze beschikking. En wat laat de CityTraffic Index zien? Die laat zien dat er wel minder passanten zijn in de winkelcentra en winkelstraten, maar dat die daling minder fors is dan de gedaalde retailomzet; met name sinds maart lijken de passantenaantallen weer op te krabbelen. Natuurlijk is er dit jaar al met al een flinke daling in passantenaantallen, maar niet zo fors als de daling van de winkelverkopen in januari (-6,5%) en februari (-5%). Het is niet met zekerheid te zeggen waardoor die verschillen tussen passantenaantallen en omzet veroorzaakt worden, maar een belangrijke factor kan het `type` winkel in de winkelstraten en winkelcentra zijn. Immers, het zijn vooral woninginrichters en doe-het-zelfzaken die de hardste klappen krijgen. En dit soort retailers zit niet of nauwelijks in de hoofdwinkelstraten en grote winkelcentra; ze zitten juist meer perifeer. De retailers die wél in de hoofdwinkelgebieden zitten doen het wat beter (of wellicht; wat minder slecht). Winkels als Zara en H&M doen het, zo meldt het FD, wél goed; ze verkopen dit jaar zelfs meer dan vorig jaar. En V&D scoorde het eerste kwartaal van dit jaar zelfs een plus van 7,2 procent! Laat het nu juist dit type winkel zijn dat goed in de hoofdwinkelstraten vertegenwoordigd is.
Laten we wel realistisch blijven; minder passanten in de winkelstraat is natuurlijk geen reden tot juichen. Toch laten de cijfers van CityTraffic wel andere hoopgevende en interessante ontwikkelingen en weetjes zien. Zo zien we dat week 12 van dit jaar (lopend van maandag 22 maart tot en met zondag 28 maart) een zeer positieve uitschieter laat zien; er waren veel méér passanten in de winkelstraten dan in dezelfde week vorig jaar. En nee, het was niet de week voor Pasen, dus daar zit het hem niet in. Ook zien we dat het afgelopen weekend heel netjes scoorde; zaterdag 17 april scoorde beter dan de zaterdag een week eerder. Best verrassend, aangezien het afgelopen weekend echt lenteweer was en in retailland de oude wijsheid `vrouwen bloot, handel dood` nog steeds de ronde doet. Die wijsheid ging afgelopen weekend in ieder geval niet op wat passantenaantallen betreft. Nog een leuk feitje: de cijfers vertellen ons haarfijn dat er op zondag 11 april, tijdens de marathon van Rotterdam, maar liefst twee keer zoveel mensen in de winkelstraat liepen dan tijdens een gemiddelde koopzondag.
Hoe de passantenaantallen zich dit jaar verder zullen ontwikkelen, is nog even afwachten. De cijfers van CityTraffic geven in ieder geval wekelijks, of desgewenst dagelijks, inzicht in de ontwikkeling van de passantenaantallen in heel Nederland, of juist specifiek per stad. Van vorig jaar weten we dat de `passantencrisis` pas na week twintig echt inzette; tot die week bleven de passantenaantallen aardig op peil, maar ná die week twintig scoorde eigenlijk iedere week slechter dan dezelfde week een jaar eerder. Het kan dus nog alle kanten op dit jaar!
Wilt u meer weten over de ontwikkeling van passantenaantallen? Kijk dan op www.citytraffic.nl.
Hans van Scheerdijk