Uit Parool, 23 Juni 2012 door Bregje Lampe
Een beetje merk wil tegenwoordig vooral veel vierkante meters. Volgens Huib Lubbers, directeur van Retail Management Centre, die zich bezighoudt met het ontwikkelen, leiden en exploiteren van winkelformule, is schaalvergroting al langer een trend. “Het gemiddelde vloeroppervlak van winkels is de laatste zeven jaar met ongeveer dertig procent gestegen,” zegt Lubbers. Uit een rapport van CBRE, een adviesbureau in commercieel vastgoed in Amsterdam, blijkt dat één op de vijf winkelketens bij expansie op zoek gaat naar een groter winkelpand dan voorheen.
Waar de behoefte aan een groot winkeloppervlak vandaan komt??”De consument wil meer keus, en de retailer wil de ruimte hebben om zijn complete aanbod te laten zien,” zegt Peter Nieland, van onderzoeksbureau Locatus. De vraag naar een groter vloeroppervlak is ook een kwestie van marketing. Ga maar na:?trendwatchers en retailspecialisten hebben allemaal hun mond vol over het belang van beleving in een winkel.
“Met name buitenlandse merken zijn op zoek naar grote panden waar ze een complete merkbeleving neer kunnen zetten, en dat doen ze liefst op een flink oppervlak. Ga maar na in de PC. Merken als Louis Vuitton en Burberry zitten allemaal in dubbele panden. De split levels waar een aantal andere merken voor hebben gekozen, zijn een noodoplossing,” zegt Nanne Nanninga, retaildirecteur van CBRE.
Volgens Nanninga, die veel buitenlandse merken adviseert over vastgoed in Amsterdam, is de vraag naar grote winkelruimtes in de binnenstad veel groter dan het aanbod. Nieland en Lubbers onderstrepen het idee dat bepaalde ketens en of merken Amsterdam overslaan omdat ze geen geschikte panden kunnen vinden.
“Als je kijkt naar de concurrentiepositie van Amsterdam ten opzichte van Rotterdam en Den Haag, blijft Amsterdam achter,” zegt Nanninga. “Rotterdam en Den Haag hebben de binnenstad op tijd kunnen vernieuwen terwijl Amsterdam te maken heeft met een historische binnenstad waar de ruimtes relatief klein zijn,” zegt Nanninga.
Zodra een flinke winkelruimte in de stad beschikbaar komt, staan buitenlandse ketens in de rij. Zo is de komst van Apple en Starbucks te danken aan de renovatie van The Bank en het Hirschgebouw, waarbij volop vierkante winkelmeters vrijkwamen. En hoewel in de modewereld reikhalzend wordt uitgekeken naar hun komst hebben ketens als Primark en Forever 21 nog altijd geen vestiging in de Amsterdamse binnenstad omdat ze geen ruimte kunnen vinden.
Dat soort ketens opereert het liefst op oppervlaktes groter dan 2.000 vierkante meter. Primark bijvoorbeeld, dat al vestigingen heeft in Rotterdam en Hoofddorp, opende eind vorig jaar een derde filiaal. In Zaandam. Met een vloeroppervlak van 3.635 vierkante meter. Momenteel wordt gespeculeerd over een vestiging van Primark in de passage aan het Rokin, maar dat is nog niet officieel bevestigd. “Maar het moge duidelijk zijn dat Primark ook een winkel in Amsterdam wil,” zegt Nanninga, die Primark adviseert op vastgoedgebied.
Nanninga pleit voor een actievere rol van de gemeente als het gaat om het aantrekken van internationale ketens. “Op alle populaire winkelgebieden drukt de vraag naar grotere panden. Als stad moet je heel blij zijn met de komst van een gigant als Apple op het Leidseplein, en er zijn meer internationale merken die naar Amsterdam willen komen. Rotterdam en Den Haag denken al geruime tijd actiever mee met makelaars en gaan met ze in gesprek over wat ze kunnen doen om dat soort merken aan te trekken. Amsterdam doet minder op dat gebied, terwijl het voor de dynamiek in de stad heel goed zou zijn als de gemeente actief nadenkt over bijvoorbeeld de mogelijkheid om winkelpanden tussen de Kalverstraat en het Rokin door te breken om op die manier grotere oppervlaktes te creëren,” aldus Nanninga.
Volgens Jacob van der Zwan, van de Dienst Ruimtelijke Ordening, voert de gemeente actief beleid om grotere ruimtes te creëren. “De uitbreiding van het winkeloppervlak in een aantal gebieden, waaronder het centrum, is zelfs een van de beleidspunten van de detailhandelsnota ‘Amsterdam winkelstad’, die 23 mei werd vastgesteld,” zegt Van der Zwan, die ook te maken heeft met de vraag naar grotere winkelruimtes in de stad. “We doen ons best om grotere ruimtes te organiseren, en wij zijn heel blij met grote vestigingen van ketens als Starbucks en Apple, de H&M op de Dam en Saturn op het Oosterdokseiland maar de stedenbouwkundige structuur van Amsterdam laat niet zomaar alles toe. Daarnaast houden we uitdrukkelijk ook aandacht voor kleinere units, omdat wij denken dat een combinatie van groot en klein toekomstbestendig is.”