De Pijp wordt te vol en te druk. Ondanks het werk aan de Noord/Zuidlijn is het aantal mensen op straat hard gegroeid. Volgens buurtbewoners wordt De Pijp onleefbaar.
Vorig jaar telde adviesbureau CityTraffic bijna vier miljoen mensen op de Ferdinand Bolstraat. Dat waren er bijna 400.000 meer dan het jaar ervoor en zelfs 700.000 meer dan in 2011.
Het bureau maakt gebruik van de signalen die mobiele telefoons uitzenden en heeft daardoor nauwkeurig inzicht in het gedrag van bezoekers aan De Pijp.
Afgelopen week ontstond ophef in stadsdeel Zuid over de herinrichting van de Frans Halsbuurt, tussen de Stadhouderskade en de Ceintuurbaan. Volgens bezorgde
buurtbewoners veroorzaakt het afsluiten van de Ferdinand Bolstraat voor auto’s veel sluipverkeer in de kleine straten eromheen. ‘Dit leidt tot gevaarlijke situaties.’
Massatoerisme
Volgens buurtplatform Bewoners van De Pijp denken stadsdeel en gemeente niet goed na over de gevolgen van de ontwikkelingen in hun buurt en luisteren ze te weinig naar de bewoners.
In een brief aan wethouder Pieter Litjens schrijven ze deze week dat ze geen strijd voeren tegen toeristen en commercie, maar dat het beleid van de stad vooral is gericht op massatoerisme
en grootschalige consumptie.
Buurtbewoner Bart Vingerhoeds zegt dat de gestegen huren van de laatste jaren de kleine buurtwinkeltjes in De Pijp de kop hebben gekost. ‘Grote bedrijven als bijvoorbeeld Starbucks kunnen die huren wel opbrengen.
De straten worden volgeplempt met grote merken, maar de kleinschaligheid, toch één van de kenmerken van deze buurt, gaat kopje-onder.’
De opening van de NZ-lijn, over drie jaar, zal de buurt nog drukker maken, verwachten de bewoners. ‘Groei en intensivering van commerciële functies in de buurt betekenen meer verkeer,
meer afval en meer lawaaiige vuilnis- en bezemwagens.’
Bron: Het Parool, 24 oktober 2014