Drugs, neuromarketing en retail… Hmmm..
Mijn grootste geheim… 27 maart jongstleden zond KRO Brandpunt een super-interessant item uit over neuromarketing. Het item ging over de zoektocht naar de ‘koopknop’ bij de consument… En die weet ik wel te vinden… Een aantal basisregels uit de neuromarketing vormt al jaren de basis van mijn seminars en trainingen… Hoe verleid je je klant? Speciaal voor jullie zal ik mijn allergrootste geheim verklappen! Wat geloof jij? Maar, eerst moet je jezelf de allerbelangrijkste vraag stellen. Geloof jij werkelijk dat wij rationele wezens zijn? Of geloof jij dat wij wel degelijk primitieve, impulsieve wezens zijn die heel makkelijk beïnvloed kunnen worden? Wat geloof jij? Aangeklede apen?
Eén van de belangrijkste inzichten uit o.a. de neuromarketing is het feit dat wij mensen eigenlijk gewoon primitieve impulsieve wezens zijn, die dóen alsof we héél rationeel zijn. In de woorden van Fons de Poel; “We zijn gewoon aangeklede apen…” We houden de schijn graag hoog met een heleboel hoogst intellectuele ‘rationele’ argumenten en redenaties, terwijl we maar liefst 95% van al onze beslissingen onbewust nemen. Op ‘gevoel’ of op ‘impuls’, zo je wil. Pas dáárna gaan we onze beslissing, onze keuze rationaliseren. Alleen gaat dit proces zo razendsnel dat we eenvoudig kunnen dénken dat we onze beslissing daadwerkelijk rationeel genomen hebben. Volg je me nog?
Verleid je klant met drugs! Als Shopoloog weet ik hoe je bezoekers verleid klant te worden, en hoe je klanten verleid tot (nog) meer aankopen. En de belangrijkste versiertruc is het toedienen van drugs aan je bezoekers! Ja, je leest me goed. Drugs. Dopamine om precies te zijn. Eigenlijk is het verleiden van mensen héél simpel. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat jouw bezoekers DIRECT bij binnenkomst hebberig worden! Dat klinkt best simpel, maar hoe doe je dat? Hoe krijg je die dopamine gierend door het lichaam van je bezoeker? Je gelooft me niet? Geloof je me niet?
Ken jij dat gevoel van een hele warme zomerdag? Zo’n dag dat je liever vrij zou zijn, maar je de hele dag ‘opgesloten’ zit op kantoor omdat je ‘moet’ werken? Wat er gebeurt gebeurt er, maar jij beloont jezelf ‘s avonds met een heerlijk Italiaans ijsje of met een ijskoud glas bier! Of die leuke laarsjes die je in een flits zag staan in een etalage en die niet meer uit je hoofd weg willen? Je moet ze hebben! Of die nieuwe iPad2, of die nieuwe iPhone, of … Hebzucht, hebzucht, hebzucht! Hebzucht, hebzucht, hebzucht! Ofwel, dopamine, dopamine, dopamine! Als die dopamine eenmaal door ons lichaam raast, wil ons primitieve instinct maar één ding en dat is bevrediging! We moeten hebben! Dat heerlijke Italiaanse ijsje, dat ijskoude glas bier, die leuke laarsjes of die nieuwste iPad! Win-win
Dat instinct is zo sterk, daar hebben we écht heel weinig tegenin te brengen. We moeten gewoon hebben (dus kopen!). En het mooie is, dat is de ultieme win-win-situatie. Jouw bezoeker is namelijk bij jou in de winkel voor die ‘dopamine-rush’. Maak ons hebberig! Laat ons jagen en verzamelen en stuur ons dan heerlijk bevredigd met een big smile én een volle tas de deur uit… Jij blij, wij blij. Toch?
Echte blije klanten Dát is waarom ik het altijd heb over blije klanten. Het is wetenschappelijk bewezen dat wij fysiek blij worden van het bevredigen van onze ‘hebzucht’. Of dat nou met chocola, alcohol, fantastische sex of met een fantastische aankoop is… Dus, laat die dopamine door het lichaam van je bezoekers razen en maak van ons echte blije klanten. Ik vertel je graag meer! Wil je weten hoe jij ervoor kan zorgen dat jouw bezoekers direct bij binnenkomst hebberig worden? Hoe je ervoor kunt zorgen dat die dopamine door het lichaam van je klanten raast? En hoe je van je bezoekers fysiek blije klanten kunt maken? Bel of mail me gerust, ik vertel je graag meer. Heel veel plezier! “Happiness isn’t something you experience; it’s something you remember” ~ Oscar Levant
Maak er een mooie dag van!
Chantal Riedeman | Shopoloog