Het is al lang niet meer zo dat de zondag een rustdag is. Integendeel, steeds meer Nederlanders gaan er die dag op uit om leuke dingen te doen: winkelen, een museum bezoeken of lekker buitenshuis lunchen. Het is een trend waar we in eerdere artikelen ook al over schreven: de Nederlandse consument winkelt steeds meer op zondag. In 2011 vond 7% van alle bezoeken aan de binnensteden plaats op een zondag, nu in 2019 is dit maar liefst 12%. In een wereld waar consumenten 24/7 aankopen kunnen doen via het web kunnen fysieke winkels bijna niet meer achter blijven om op zondag open te gaan. Maar wat levert nu het meeste op: een wekelijkse koopzondag of twee keer per maand een koopzondag? Bureau RMC zocht het uit.
Hoogste aandeel bezoekers bij permanente koopzondag
Voor dit onderzoek hebben we verschillende steden met een verschillend koopzondagbeleid met elkaar vergeleken. Hieruit blijkt dat het houden van een permanente koopzondag het hoogste aandeel bezoekers op zondag oplevert. In een stad waar het iedere week koopzondag is komt gemiddeld 13,2% van de bezoekers op een zondag. Een permanente zondag trekt vier of zelfs vijf keer per maand dit aantal bezoekers naar de binnenstad, dus het is duidelijk dat het meeste succes oplevert.
Als een winkelgebied geen permanente koopzondag heeft, levert het houden van een koopzondag iedere laatste zondag van de maand de meeste bezoekers op. Een koopzondag houden op iedere laatste zondag van de maand resulteert in een aandeel van 12,6% voor de zondag. Het houden van twee koopzondagen of een koopzondag op de eerste zondag van de maand leveren het minste op.
Wilt u op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws? Schrijf u dan hier in voor onze nieuwsbrief!