23 april 2015, tubantia.nl
Er komt eindelijk weer wat meer leven in de binnenstad. Het aantal winkelpassanten in de 50 grootste winkelsteden van Nederland stijgt voor het eerst sinds jaren weer.
Ook de meeste grote centra in deze regio profiteren daarvan. Maar: ‘Er moet wel iets meer te beleven zijn dan alleen maar winkel-in-winkel-uit kunnen lopen’, zegt onderzoeker Huib Lubbers.
Slenteren
Uren slenteren door de binnenstad en winkel na winkel doorlopen is een beetje een verdwijnende hobby. ‘Bezoekers van winkelcentra zijn veel meer kopers en minder kijkers geworden’, zegt directeur Huib Lubbers van het Retail Management Center in Amsterdam.
Kentering
In het eerste kwartaal van 2015 stijgt het aantal passanten in hoofdwinkelstraten met 1,1 procent. Niet veel, aldus de onderzoeker, maar wel een kentering. De afgelopen jaren daalde het aantal winkelende consumenten namelijk fors, tot soms wel 25 procent.
Gevarieerd
Volgens Lubbers kan de betere economie daar een rol in spelen, ‘maar wij merken ook duidelijk dat steden die hun winkelcentra attractief maken het duidelijk beter doen. Het gaat vooral goed in plaatsen met een gevarieerd winkelaanbod, een leuk (horeca)plein en waar de consument het recreatief winkelen kan combineren met museum, bioscoop en andere vrijetijdsvoorzieningen.’