Terwijl menig retailer (de één wat meer dan de ander) in deze tijden zucht onder het juk van de economische crisis en een broos consumentenvertrouwen, zijn er ook retailondernemers die, tegen de grote stroom in, successen aaneenrijgen. Zelfs in de non-foodbranche, die toch de zwaarste klappen krijgt en de omzetten het meest onder druk ziet staan, zijn er winnaars. In de modesector is daar bijvoorbeeld Shoeby; een succesformule van Brabantse makelij. Van krantenjongen tot miljonair, een beetje dat idee. Speciaal voor diegenen die Shoeby nog niet (zo goed) kennen; lees even verder!
Eigenlijk is Shoeby helemaal niet zo`n opvallende speler in de vaak zo opvallende modebranche. Het heeft geen assortiment van grote merken, geen private label dat ontworpen is door de topontwerpers van onze planeet en heeft geen gigantische flagshipstores in de duurste straten van Nederland. Desondanks (of misschien wel: daardoor) is het één van de snelst groeiende modeketens van de afgelopen jaren. Een kwart eeuw geleden werd Shoeby in Den Bosch `geboren`; de allereerste winkel opende zijn deuren. Een klein winkeltje met jeans, dames- en herenmode. `Zoals er zoveel zijn` zou ik bijna zeggen.
In die beginjaren leidde Shoeby eigenlijk een relatief rustig bestaan. Er was groei, er was goed ondernemerschap en na tien jaar stonden er tien winkels; knap gedaan, maar de Shoeby-honger was nog niet gestild. Sterker nog; pas na 1997 begonnen de groeistuipen pas echt. In dat jaar stapte de formule, die tot die tijd op eigen kracht was gegroeid met eigen vestigingen, over op een franchiseconcept en werd de formule beschikbaar gesteld aan franchisenemers. Doordat de financiering van de groei niet meer alleen uit eigen zak hoefde te komen, kon het groeitempo fors omhoog. Drie jaar geleden opende winkel nummer honderdvijftig zijn deuren en in een jaar later al nummer 175. En zelfs gedurende de economische en financiële crisis, die twee jaar geleden in alle hevigheid losbarstte, wist Shoeby zich staande te houden en de groei te continueren. Met als gevolg dat de formule vandaag de dag circa tweehonderd winkels telt. In drie jaar tijd van honderdvijftig naar tweehonderd winkels; een knappe prestatie. En nog is de honger niet gestild; onlangs maakte Shoeby bekend dat het de komende jaren verder wil groeien. Het doel? Tweehonderdvijftig winkels over twee jaar..
Nu hebben de meeste retailers over het algemeen zeer mooie en ambitieuze groeiplannen, die ze maar wat graag in de pers communiceren. Vaak moet je die groeiscenario`s met een korreltje zout nemen; de voorspelde groei in winkelaantal wordt vaak niet gehaald. Toch heb ik bij Shoeby het idee dat die tweehonderdvijftigste winkel er dan echt staat; twee jaar geleden werd immers ook voorspeld dat dit jaar winkel nummer tweehonderd zou openen, en dat is in ieder geval gelukt. Wat is nu de sleutel tot het succes? In een persbericht verwoordde Shoeby het zelf als volgt: `Shoeby biedt fashion op toegankelijke locaties en is succesvoller dan ooit. We investeren sinds begin vorig jaar veel in het vergroten van de naamsbekendheid en het positioneren van de formule. Door het succes van deze strategie wordt er intensief gekeken naar expansiemogelijkheden in heel Nederland`.
Expansie zal vooral via nieuwe franchisevestigingen moeten plaatsvinden; het gros van de tweehonderd winkels wordt nu immers gerund door een franchisenemer. Shoeby verklaart een belangrijk deel van haar succes dan ook uit het uitgebreide netwerk van franchisers. Persoonlijke benadering van de lokale klant door de zelfstandig ondernemer die opereert in zijn eigen omgeving is daarin een sterk wapen. Een strategie die goed aansluit op het locatiebeleid van Shoeby. Focussen op kleine steden en dorpen (Hilvarenbeek, Geldermalsen, Epe, Barneveld en Oisterwijk bijvoorbeeld) luidt het devies. En in de grotere steden zijn winkels in wijkwinkelcentra favoriet boven de A1-locaties in de winkelstraat. In een tijd waarin bereikbaarheid en parkeergelegenheid, lokale binding met de klant en lokale marketing belangrijk zijn een goede zet. En waar een groot deel van de nog overgebleven modewinkels in dergelijke kleinere plaatsen in toenemende mate de slag lijkt te missen in het up-to-date houden van collectie en winkelbeeld, weet Shoeby dankzij zijn schaalgrootte de lokale klant te binden met snelwisselende, trendy collecties die volledig in eigen huis worden ontworpen en een stevig assortiment `basics`. Kortom; het succes van Shoeby lijkt nog niet ten einde.
Hans van Scheerdijk