door Judith van Deelen – RMC
Twee weken geleden mocht ik mee met de Retail Inspiratie Tour van CF retail advies met als thema “Kleinschalig in Amsterdamâ€. Waar in onze hoofdstad vinden we die kleinschalige maar zo bijzondere winkelconcepten die ons als retailexperts kunnen inspireren? Nou, we hebben ze gevonden.
We mogen ons op een zonnige middag melden in de levendige wijk de Pijp, waar we worden verwelkomd met een heerlijk kopje koffie bij Charlie + Mary. De winkel verrast me en ik neem me voor om nog een keer terug te komen als consument. Het interieur en de producten zien er uiterst verzorgd uit. Mooie kleding en aanverwante artikelen met veel aandacht voor “storytellingâ€. Het is me snel duidelijk dat dit om een “fair trade†winkel gaat. Alles ademt duurzaamheid, tot aan het meubilair aan toe. Achterin de winkel, zittend aan de houten leestafel, worden we verblijd met een heerlijke cappuccino.
Na de koffie verkassen we naar de buurman, Zublim. De eigenaar van deze winkel is meubelmaker en dat is te zien. De mooiste Scandinavische meubels staan uitgestald en tegelijkertijd vind je hier leuke en betaalbare woonaccessoires en hebbedingetjes die ik nooit eerder heb gezien. Ik krijg de indruk dat alle spullen in deze winkel met zorg zijn uitgezocht en eerder te maken hebben met persoonlijke smaak dan met hedendaagse trends. Dat maakt het persoonlijk en apart.
We duiken aan de overkant een tegenstrijdige wereld in, die van Blond Amsterdam. Dit is de brandstore van het succesvolle merk BLOND en dat straalt deze winkel ook uit. Tijdens een discussie met mijn retailtourgenoten komen we al snel tot de conclusie dat de vertaling van het merk naar de winkelvloer goed is gelukt. De winkel straalt uit wat we gewend zijn van BLOND. Veel kleur en gezelligheid. De entree en inrichting van de winkel nodigen uit om naar binnen te gaan en door de hoeveelheid natuurlijk licht en de hoogte van plafonds is dit een hele prettige winkel om rond te struinen.
We verplaatsen ons naar de binnenstad, uiteraard geheel in stadse stijl dus per fiets. We gaan naar binnen bij Floris van Bommel..ja, dat is de zoon van. De achternaam is bekend, maar Floris kennen we nog niet. Maar we leren hem kennen in de winkel. Er hangt een foto van een aantrekkelijke jongeman bij de ingang en we kunnen aan de hand van een grote stamboom op de muur zien hoe deze schoenmakerfamilie in elkaar steekt. De bedrijfsleider vertelt dat Floris de rebel van de familie is die het anders wil doen…. En dit is op voorzichtige wijze vertaald in het winkelconcept. De opstelling is keurig en de producten ademen kwaliteit uit, maar plankjes hangen (expres) wat scheef en we komen aparte elementen tegen, zoals een dinosaurus in een glazen kooi . Al met al vind ik het een verrassend leuke knipoog naar de stijve Van Bommel-look die we allemaal kennen. Op deze manier wordt Van Bommel ook interessant voor een jongere doelgroep.
We doen een sanitaire stop.. in een wel heel speciale omgeving: 2theLoo is een nieuw concept dat qua betalen en reinheid lijkt op het systeem in tankstations langs de Deutsche Autobahn. Je kunt gebruik maken van keurig verzorgd sanitair en voor het geld dat je daaraan besteedt krijg je een tegoedbon voor de bijbehorende shop. Maar 2theLoo is leuker dan de Deutsche Autobahn. De toiletten zijn aangekleed met inspirerende beelden en er staat prettige muziek op. Je betaalt een euro om gebruik te maken van het sanitair. Wel fors, maar goed, we zitten hier dan ook midden in de Kalverstraat. In de shop kan je van alles kopen. Leuke gadgets, zoals gekleurde wc-rollen, maar ook handige dingen die niks te maken hebben met sanitair. Ik koop gewoon een flesje drinken van mijn tegoedbon (+ uiteraard extra inleg) en ben tevreden over deze investering.
We gaan naar de overkant, waar een filiaal zit van Brand New Stores. Deze organisatie heeft momenteel vier vestigingen op A1 retaillocaties in Nederland en ik ben er van overtuigd dat er meer komen. Dit is namelijk een concept dat inspeelt op de huidige vraag van marketeers. Je kunt als organisatie/merk de winkelunit van Brand New Stores tijdelijk (een paar weken) huren en omtoveren tot een creatieve brandstore. Ideaal voor merken die een nieuw product willen lanceren of gewoon weer even onder de aandacht willen komen van de consument. Wij zelf stappen op deze dag de wereld van LG binnen, die haar 3D-tvs promoot. We krijgen allemaal een 3D-bril op en ervaren zelf hoe het is om een voetbalwedstrijd in 3D te kijken. Gaaf! De vrouwen verplaatsen zich weer naar buiten, de mannen zijn we even kwijt.
We fietsen naar de negen straatjes en beginnen hier met een ijsje. Een heel gezond ijsje, althans zo voelt het. Frozz, gevestigd op een pop-up locatie in de Hartenstraat, biedt ons ijs aan op yoghurtbasis. We mogen zelf de toppings uitkiezen, die variëren van fruit tot muesli en chocoladesnippers. Door de storytelling in de winkel wordt duidelijk waar Frozz voor staat: “Fresh Frozen Yoghurt, thats it. We vinden naast de ijsbar ook een espressobar die er net zo aantrekkelijk uitziet. Het gaat hier echt om de producten en het personeel straalt dat ook uit. Frozz heeft momenteel drie locaties in Amsterdam en gaat uitbreiden in Nederland.
Van het ijs naar de verf. We komen in een pop-up store van IJM, van oorsprong een kleurstudio aan de Karperweg in Amsterdam en nu tijdelijk kleinschalig te bewonderen in de binnenstad. Bij IJM kun je je laten inspireren op het gebied van interieurstijlen. Alle wanden van de pop-up store zijn geschilderd in diverse kleuren en in het midden van de winkel liggen kleurstaaltjes. Verf kan op bestelling worden gekocht. De winkel is simpel maar inspireert door alle vrolijke kleuren. We mogen ook nog een kijkje nemen achter de schermen wat een ware ontdekkingstocht wordt in dit authentieke binnenstadspandje. Hier zijn kleine studio’s ingericht waar een art director hard aan het werk is de kleuren van IJM vast te leggen in de interieurbeelden die we kennen uit de hippe woonmagazines. Deze pop-upstore in de negen straatjes heeft haar deuren helaas alweer gesloten, maar ik ben zeker gestimuleerd om eens een kijkje te nemen bij de grote studio aan de Karperweg.
We bezoeken op de terugweg naar onze fiets Rain, gespecialiseerd in Zuid-Afrikaanse producten voor de persoonlijke lichaamsverzorging. Een prachtige winkel, waar de geur van zeep en oliën ons al tegemoet komt als we nog niet eens binnen zijn. Alles wat hier te koop is komt uit Zuid-Afrika en is eerlijk en met de hand gemaakt. Deze winkel prikkelt onze zintuigen. Naast heerlijke geuren is er ook veel te zien en te doen. Zo kan je zelf een flesje natuurlijke badolie tappen, wat weer goed is voor het milieu, en is er zelfs een kraan in de winkel om je handen te wassen na het testen en voelen van producten.
Na het bezoek aan dit inspirerende winkelconcept komen we al tot een tussentijdse conclusie van de dag. Het gaat bij kleinschalige winkelconcepten om het product en vooral het verhaal wat daarbij wordt verteld. Het gaat om Passie met een hoofdletter P van de ondernemer. De meeste van de bezochte winkelconcepten stralen trots uit. âDit is mijn product, dit product is goed, en ik heb er een interessant verhaal bij! Je hoort het de ondernemer zeggen of denken.
We sluiten weer af in de Pijp bij de twee laatste winkelconcepten:Het is Liefde en daar tegenover de Vredespijp. Het is Liefde is een initiatief van de Kinderfeestwinkel die om de hoek zit. Alles draait in deze winkel, zoals de naam al doet vermoeden, om cadeautjes voor de mensen die je dierbaar zijn. De winkel is aanstekelijk, want ik weet niet waar ik moet kijken. Het doet me denken aan een snoepwinkel. Ik word hebberig van alles wat ik zie van gelukspoppetjes tot leuke boekjes, kaarten en spelletjes. Heb ik binnenkort nog een verjaardag?
Om bij te komen drinken we als afsluiting met de hele groep een organisch drankje in de Vredespijp. De winkel die ik als bewoner van de Pijp nooit heb kunnen plaatsen. En dat is ook het leuke eraan. Je kunt hier thee drinken en taart eten tussen de art deco lampen die te koop zijn. En tevens vind je er meubels, armbandjes, stripboeken en wat eigenlijk niet. Het heeft nog het meeste weg van een rommelmarkt, maar dan alleen maar met goede prullaria.
De Retail Inspiratie Tour was zeer geslaagd. Vooral de I van Inspiratie is goed tot zijn recht gekomen. En daarnaast hebben we de P gezien bij veel van deze ondernemers de P van Passie!
Judith van Deelen – Consultant Retail Management Center