De overname van C1000 door Jumbo kan gunstig uitpakken voor consumenten. Albert Heijn zal reageren, waardoor prijzen in de supermarkten dalen. Ook in Amsterdam gaan we dat merken: er komen meer Jumbo’s. De Brabantse familieketen Jumbo is pas sinds begin dit jaar vertegenwoordigd in Amsterdam. In maart ging de Super de Boer in de Westerstraat over in een Jumbo, begin deze maand volgde de tweede Jumbo in de Buitenveldertselaan. Volgend jaar gaan nog twee supermarkt van Jumbo open in de stad, waarmee de voorraad voormalige Super de Boers in Amsterdam is uitgeput. De overname van C1000, die gisteren werd bekendgemaakt, biedt voor Jumbo nieuwe mogelijkheden in Amsterdam en omstreken. C1000 heeft zes zaken in de stad, drie in Amstelveen en een in Landsmeer. Een aantal van deze zaken kan veranderen in Jumbo. In principe blijven de merken C1000 en Jumbo naast elkaar bestaan. C1000 is sinds vorig jaar zijn supermarkten aan het ombouwen volgens de zogenoemde Roodformule. De inrichting en huisstijl (het oude logo is oranje) krijgen een opknapbeurt. Inmiddels zijn 108 van de 423 winkels omgezet, zestig volgen nog. De supermarkten die niet tot deze nieuwe formule behoren, in totaal 255, kunnen veranderen in een Jumbo. In Amsterdam behoort nog geen enkele C1000 tot de Roodformule. In Amstelveen is één winkel al vernieuwd, net als de supermarkt in Landsmeer.
“We kijken per gebied welke formule daar het best past,” zegt Frits van Eerd, bestuursvoorzitter van Jumbo. Supermarktkenner Huib Lubbers van Retail Management Center verwacht dat Jumbo met name in het westen van Nederland zal toeslaan, omdat de keten hier nog niet sterk is vertegenwoordigd. “Jumbo krijgt via deze overname een marktgebied erbij van heb ik jou daar.” Ook Marcel van Aalst van EFMI, kennisinstituut in de levensmiddelensector, verwacht dat Jumbo zal toeslaan in Amsterdam. De overname van C1000 door Jumbo is goed nieuws voor consumenten, zegt Lubbers. “Jumbo is de winnende formule,” zegt hij. “Als supermarkten van C1000 veranderen in Jumbo zal ook het prijsbeleid van die keten worden ingevoerd.” Jumbo staat bekend om lage prijzen. Hij verwacht dat marktleider Albert Heijn zal reageren op de nieuwe, sterke nummer twee. “Albert Heijn is gedwongen een scherper prijsbeleid te voeren,” aldus Lubbers.
Ook supermarktdeskundige Paul Moers voorziet meer druk op de prijzen: “Albert Heijn zal het marktaandeel dat het de afgelopen jaren heeft teruggewonnen, niet willen prijsgeven.” Van Aalst verwacht vooral veel supermarktacties door de toegenomen concurrentie tussen Albert Heijn en de nieuwe combinatie Jumbo-C1000.