editieNL

Na de kleding-outlet is er nu ook de outlet-supermarkt. In de supermarkt kun je restpartijen kopen voor een prikkie.

We zijn er dol op: koopjesjagen. Zoveel mogelijk winkels afstruinen om zo goedkoop mogelijk te shoppen. De restpartijenhandel is booming. Er komen steeds meer ketens bij die restpartijen opkopen. De nieuwste variant is de outlet-supermarkt.

Cola voor een prikkie

In de supermarkt liggen producten die anders weggegooid worden. De artikelen kosten een prikkie. Zo kost een zak Lays chips naturel, light 0,50 cent. En voor 0,75 cent heb je een blikje tonijn van Deep Blue. Daar kunnen de AH en de C1000 niet aan tippen.

Willem Stam is een outletsupermarkt gestart in Schagen. Het is een groot succes, vertelt hij: “Ik heb een hekel aan verspilling. Het is zo’n onzin om goede producten weg te gooien en ik kan er nog heel veel aan verdienen. Het is nu al gekkenhuis. Ik hoop meer van dit soort winkels te kunnen starten of dat andere ondernemers het kopiëren. De business is booming.”

Nederland = weggooiland

We gooien bijna de helft van onze producten weg. Een banaantje dat wat bruin ziet, of een zak drop die een paar dagen openstaat: ze belanden zo in de kliko. De wereld verspilt bijna de helft van al het voedsel. Ook supermarkten gooien veel producten weg. Vooral seizoensgebonden artikelen belanden direct in de prullenbak.

‘”Zonde”, vindt Willem Stam. Maar ligt zijn winkel niet vol producten over de houdbaarheidsdatum? “Nee”, verzekert Stam. “Er liggen vooral seizoensgebonden producten in mijn winkel. Bijvoorbeeld aspergesaus of bokbiertjes.”

Mag het?

Volgens Huib Lubbers opereert Stam wel op het randje van de wetgeving. “Qua houdbaarheid en verpakking is het maar de vraag of hij zich aan de wet houdt. Maar het is wel een heel slim bedrijfsconcept. De Nederlander is veel gevoeliger voor verklaarbaar lage prijzen dan andere Europeanen.”

Bekijk het item hier

 

Bron: EditieNL