De binnensteden veranderen. De consument verandert. En RMC verandert mee.

De afgelopen tien jaar hebben binnensteden en winkelstraten een fundamentele transformatie doorgemaakt. Waar ‘het centrum’ ooit synoniem stond voor ‘het winkelgebied’, heeft de opkomst van online shopping deze dynamiek ingrijpend veranderd. Dit heeft ook invloed op ons werk bij RMC. In een tijd waarin verandering de enige constante is, veranderen wij mee. Niet alleen met een nieuw logo, maar ook met een vernieuwde visie en aanpak, ondersteund door onze samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction.

De binnenstad in beweging 

Het traditionele beeld van de binnenstad als dé plek om te funshoppen, verschuift naar een centrum met gemengde functies. Consumenten komen niet langer alleen om te kopen; ze zoeken inspiratie, informatie en beleving. Deze nieuwe behoeften vragen om meer dan winkels. Winkels moeten in de buurt zijn van restaurants en cafés, van bioscopen en theaters, van bibliotheken en sportscholen en als het niet te veel gevraagd is van woningen en scholen. Een mix van functies is essentieel om stadscentra aantrekkelijk en vitaal te houden.

De binnenstad wordt daardoor breder en dynamischer. Waar vroeger de nadruk lag op compacte winkelgebieden, zien we nu een terugkeer naar een ruimere invulling met woonfuncties, horeca, ambachten, zorg en kunst & cultuur. Dit vraagt om slimme data en inzichten om deze veranderingen effectief te begrijpen en te benutten.

Hoe RMC verandert 

Bij RMC geloven we dat inzicht de sleutel is tot het begrijpen van de veranderende consument en binnenstad. Al jaren zijn wij dé specialist in het vertalen van ruwe data naar bruikbare inzichten. Onze cijfers over passantenaantallen geven een unieke kijk op het functioneren van stadscentra. Maar we gaan verder:

De consument centraal 

In 2023 zijn wij overgenomen door onderzoeksbureau Motivaction. Samen slaan we de handen ineen om onze exclusieve data te verrijken met diepere inzichten. De consument heeft ontelbaar veel mogelijkheden om te kopen, en past zijn gedrag per definitie aan aan de nieuwe mogelijkheden.  Wanneer je jouw doelgroep echt begrijpt en inzicht hebt in de veranderingen die zij doormaakt, kun je met jouw product of dienst – en daarmee de meest geschikte communicatie- en marketingaanpak – zo goed mogelijk inspelen op hun behoeften. Immers, de consument is de motor van onze economie. Laten we samen binnensteden creëren die aansluiten bij de belevingswereld van burgers en consumenten, en die hen uitnodigen om daar graag naartoe te komen.

Bezoekersprofielen onderzoek 

Met onze nieuwe aanpak combineren we onze exclusieve data over passantenaantallen en waar men vandaan komt, met het Mentality model van Motivaction. Dit stelt ons in staat om bezoekersprofielen te maken. Dit onderzoek geeft onze klanten de tools om gericht in te spelen op de nieuwe behoeften van consumenten.

De rol van onze data 

Van ruwe data naar een helder perspectief? Dat is onze kracht. Met benchmarks, analyses en innovatieve methoden meten we het actuele gedrag en zetten dat om in trends. Door onze data te combineren met inzichten in consumentengedrag, geven we richting aan binnenstadsontwikkeling, winkelstraatinrichting, branchering, evenementenbeleid of social media aanpak. Zo  helpen we onze klanten bij het maken van toekomstbestendige keuzes en worden we net zo blij van kleine straten als van gehele regio’s. 

Een nieuwe look, dezelfde missie 

De binnensteden veranderen. De consument verandert. En RMC verandert mee. Ons nieuwe logo symboliseert deze transformatie: een frisse, moderne uitstraling die onze samenwerking met Motivaction en onze vernieuwde visie weerspiegelt. De blauwe kleur in ons logo staat voor onze betrouwbaarheid en analytische kracht. Het geel symboliseert nieuwsgierigheid en inspiratie – kernwaarden die ons blijven drijven om nieuwe inzichten te ontdekken.

Met ons vernieuwde merk, versterkt door onze samenwerking met Motivaction, blijven we werken aan wat we het beste doen: steden en winkelgebieden vitaler en toekomstbestendig maken door de consument te begrijpen.

Welkom bij het nieuwe RMC – waar data en menselijk inzicht samenkomen om de toekomst vorm te geven!

Deel dit artikel:
Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
Het eerste kwartaal van 2025 heeft positieve cijfers opgeleverd voor de Nederlandse winkelstraten…
Als de werkdag erop zit, gaat Nederland op huis aan om aan tafel te eten. Op donderdag is er daarna…
Afgelopen week vond bij ons op kantoor aan de Marnixkade het RMC Retail Insights Ontbijt plaats. Ee…

Wat zeggen anderen?

Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

Alexander de Rover

Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

Jorge van Vliet

Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

Jan Siep van den Bos

Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

    Wat zeggen anderen?

    Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

    Alexander de Rover

    Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

    De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

    Jorge van Vliet

    Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

    De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

    Jan Siep van den Bos

    Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

    RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

    Jan Zwang

    Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

      info@rmc.nl

      Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
      STAY SMART IN RETAIL:
      Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
      Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.
      Contact

      RMC
      Marnixkade 109F
      1015 ZL Amsterdam

      +31 (0)20 6535588
      info@rmc.nl


      Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency