De binnensteden veranderen. De consument verandert. En RMC verandert mee.

De afgelopen tien jaar hebben binnensteden en winkelstraten een fundamentele transformatie doorgemaakt. Waar ‘het centrum’ ooit synoniem stond voor ‘het winkelgebied’, heeft de opkomst van online shopping deze dynamiek ingrijpend veranderd. Dit heeft ook invloed op ons werk bij RMC. In een tijd waarin verandering de enige constante is, veranderen wij mee. Niet alleen met een nieuw logo, maar ook met een vernieuwde visie en aanpak, ondersteund door onze samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction.

De binnenstad in beweging 

Het traditionele beeld van de binnenstad als dé plek om te funshoppen, verschuift naar een centrum met gemengde functies. Consumenten komen niet langer alleen om te kopen; ze zoeken inspiratie, informatie en beleving. Deze nieuwe behoeften vragen om meer dan winkels. Winkels moeten in de buurt zijn van restaurants en cafés, van bioscopen en theaters, van bibliotheken en sportscholen en als het niet te veel gevraagd is van woningen en scholen. Een mix van functies is essentieel om stadscentra aantrekkelijk en vitaal te houden.

De binnenstad wordt daardoor breder en dynamischer. Waar vroeger de nadruk lag op compacte winkelgebieden, zien we nu een terugkeer naar een ruimere invulling met woonfuncties, horeca, ambachten, zorg en kunst & cultuur. Dit vraagt om slimme data en inzichten om deze veranderingen effectief te begrijpen en te benutten.

Hoe RMC verandert 

Bij RMC geloven we dat inzicht de sleutel is tot het begrijpen van de veranderende consument en binnenstad. Al jaren zijn wij dé specialist in het vertalen van ruwe data naar bruikbare inzichten. Onze cijfers over passantenaantallen geven een unieke kijk op het functioneren van stadscentra. Maar we gaan verder:

De consument centraal 

In 2023 zijn wij overgenomen door onderzoeksbureau Motivaction. Samen slaan we de handen ineen om onze exclusieve data te verrijken met diepere inzichten. De consument heeft ontelbaar veel mogelijkheden om te kopen, en past zijn gedrag per definitie aan aan de nieuwe mogelijkheden.  Wanneer je jouw doelgroep echt begrijpt en inzicht hebt in de veranderingen die zij doormaakt, kun je met jouw product of dienst – en daarmee de meest geschikte communicatie- en marketingaanpak – zo goed mogelijk inspelen op hun behoeften. Immers, de consument is de motor van onze economie. Laten we samen binnensteden creëren die aansluiten bij de belevingswereld van burgers en consumenten, en die hen uitnodigen om daar graag naartoe te komen.

Bezoekersprofielen onderzoek 

Met onze nieuwe aanpak combineren we onze exclusieve data over passantenaantallen en waar men vandaan komt, met het Mentality model van Motivaction. Dit stelt ons in staat om bezoekersprofielen te maken. Dit onderzoek geeft onze klanten de tools om gericht in te spelen op de nieuwe behoeften van consumenten.

De rol van onze data 

Van ruwe data naar een helder perspectief? Dat is onze kracht. Met benchmarks, analyses en innovatieve methoden meten we het actuele gedrag en zetten dat om in trends. Door onze data te combineren met inzichten in consumentengedrag, geven we richting aan binnenstadsontwikkeling, winkelstraatinrichting, branchering, evenementenbeleid of social media aanpak. Zo  helpen we onze klanten bij het maken van toekomstbestendige keuzes en worden we net zo blij van kleine straten als van gehele regio’s. 

Een nieuwe look, dezelfde missie 

De binnensteden veranderen. De consument verandert. En RMC verandert mee. Ons nieuwe logo symboliseert deze transformatie: een frisse, moderne uitstraling die onze samenwerking met Motivaction en onze vernieuwde visie weerspiegelt. De blauwe kleur in ons logo staat voor onze betrouwbaarheid en analytische kracht. Het geel symboliseert nieuwsgierigheid en inspiratie – kernwaarden die ons blijven drijven om nieuwe inzichten te ontdekken.

Met ons vernieuwde merk, versterkt door onze samenwerking met Motivaction, blijven we werken aan wat we het beste doen: steden en winkelgebieden vitaler en toekomstbestendig maken door de consument te begrijpen.

Welkom bij het nieuwe RMC – waar data en menselijk inzicht samenkomen om de toekomst vorm te geven!

Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
De afgelopen tien jaar hebben binnensteden en winkelstraten een fundamentele transformatie doorge...
Het jaar 2024 kenmerkte zich door een onvoorspelbaar verloop in de Nederlandse winkelstraten. Uit...
In 2024 zagen we opnieuw een toename in fysiek winkelen tijdens de week van Black Friday. Onze ho...

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische Zaken van Gemeente Alphen aan den Rijn

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische zaken

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

    info@rmc.nl

    Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
    STAY SMART IN RETAIL:
    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
    Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.
    Contact

    RMC
    Marnixkade 109F
    1015 ZL Amsterdam

    +31 (0)20 6535588
    info@rmc.nl


    Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency