Passantenaantallen stijgen in Q1 2025

Het eerste kwartaal van 2025 heeft positieve cijfers opgeleverd voor de Nederlandse winkelstraten. De Nationale Shopping Index van RMC toont een stijging van 6% in het aantal passanten in de winkelstraat ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024. Vooral januari en maart vielen op met beide een toename van afgerond 6,5%. Februari kende een wisselvalliger verloop, met een aanvankelijke stijging die later in de maand stabiliseerde.  Dit resulteerde in een stijging van 4,9% in februari ten opzichte van vorig jaar.

2024: matig Q1
 Het eerste kwartaal van vorig jaar was een matig winkelkwartaal. "Het lage consumentenvertrouwen, sterke prijsstijgingen en het slechte weer hebben hier zeker aan bijgedragen," zegt Huib Lubbers, directeur van RMC. Opvallend is dat Pasen in 2024 in het eerste kwartaal viel, een periode die normaal gesproken voor een piek in de winkelstraatdrukte zorgt. Toch lag de drukte in de laatste week van maart 2025 boven het paasniveau van vorig jaar. Nu richten we onze blik op de ontwikkelingen in 2025.

Goed winkelweer
Het weer in het eerste kwartaal van dit jaar bood wel ideale omstandigheden om te winkelen. Hoewel de temperaturen lager lagen dan vorig jaar, was het zonniger en viel er aanzienlijk minder neerslag dan in dezelfde periode van 2024. Uit onze cijfers blijkt dat meer millimeters neerslag correleren met laag winkelbezoek.

Kleine steden doen het goed!
Kleinere steden profiteerden het meest van de stijging in winkelstraatdrukte, met een toename van 11%. Mogelijk heeft het goede weer meer mensen op de fiets gezet en is lokaal winkelen populairder geworden. Middelgrote steden zagen een meer gematigde groei van 2%, terwijl grote steden een stabiele toename van 5% vertoonden. Die laatste categorie ziet nog steeds niet het aantal toeristen terugkomen naar de stad, zoals dat voor corona het geval was.

Maandag de grootste stijger
Een opvallende trend is de toenemende populariteit van maandag als winkeldag, met een stijging van maar liefst 7%. Ook op zondag zien we een toename in drukte, met 4% meer passanten ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024. Woensdag laat daarentegen een daling in populariteit zien van -6%.

Koopavonden op retour
Hoewel de drukte in winkelstraten over het algemeen toeneemt, blijft de traditionele koopavond op donderdag een dalende trend vertonen. In het eerste kwartaal van 2025 daalde het aantal bezoekers op donderdagavond met 17,7%, een voortzetting van de afname die in 2024 al zichtbaar was. De verschillen per stad zijn overigens wel groot. Zo zijn er steden, zoals bijvoorbeeld Leeuwarden, die zelfs een stijging van de drukte op koopavond liet zien.

Toch is het volgens Huib Lubbers, directeur van RMC, nog te vroeg om de koopavond af te schrijven. "Er is momenteel geen goed alternatief voor de koopavond," stelt Lubbers. Bovendien merkt hij op dat de klanten die wél op koopavond komen, vaak langer blijven en meer besteden.

Conclusie: Een verschuiving in winkelgedrag
Het eerste kwartaal van 2025 liet een duidelijke toename in winkelstraatbezoek zien, vooral in vergelijking met de rustigere start van vorig jaar. Of deze groei zich voortzet in de rest van 2025, zal de komende maanden blijken. Het tweede kwartaal in 2024 was bijzonder nat en liet rustige winkelstraten zien, dus de verwachting is wel dat de groei in winkelstraatdrukte doorzet de komende maanden.

Bij RMC volgen we de realtime trends in winkelstraatdrukte op de voet. Benieuwd hoe uw stad heeft gepresteerd of verdere vragen? Neem contact op kantoor via +31 (0)20 6535588 of met Huib Lubbers via +31 (0)6 21885293 of  h.lubbers@rmc.nl.

Deel dit artikel:
Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
Het eerste kwartaal van 2025 heeft positieve cijfers opgeleverd voor de Nederlandse winkelstraten…
Als de werkdag erop zit, gaat Nederland op huis aan om aan tafel te eten. Op donderdag is er daarna…
Afgelopen week vond bij ons op kantoor aan de Marnixkade het RMC Retail Insights Ontbijt plaats. Ee…

Wat zeggen anderen?

Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

Alexander de Rover

Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

Jorge van Vliet

Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

Jan Siep van den Bos

Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

    Wat zeggen anderen?

    Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

    Alexander de Rover

    Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

    De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

    Jorge van Vliet

    Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

    De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

    Jan Siep van den Bos

    Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

    RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

    Jan Zwang

    Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

      info@rmc.nl

      Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
      STAY SMART IN RETAIL:
      Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
      Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.
      Contact

      RMC
      Marnixkade 109F
      1015 ZL Amsterdam

      +31 (0)20 6535588
      info@rmc.nl


      Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency