Onderweg [naar morgen]
Afgelopen periode kwamen er 2 opmerkelijke berichten over de mobiele wereld. 1ste de introductie van Sizz, een [volgens Sizz natuurlijk ‘hét’] nieuw(e) mobiele merk van Vodafone + RTL. Een voorgaande poging tot integratie van mobiele communicatie en entertainment was van Endemol en Telefonica. Deze plofte inclusief veel kapitaal vernietiging (behalve dat van John dM) parallel aan het ploffen van de internetbubbel begin deze eeuw. Blijkbaar wordt de tijd door 2 andere vooraanstaande partijen weer rijp geacht (voor alle duidelijkheid: bedoeld wordt integratie en niet kapitaalvernietiging).
2de de verkoop van BelCompany door Macintosh aan Vodafone. De beweegredenen kunnen hier divers zijn. Macintosh voorziet dat door toenemende concurrentie in dit segment (met name de webkanalen) de marges zullen afnemen en nu nog een mooie prijs kan worden gemaakt; Vodafone voorziet dat door gewijzigde omstandigheden meer ‘direct consumer contact points’ nodig zullen zijn en heeft een mooie gelegenheid gevonden voor intensivering van haar verticale integratie (van circa 90 naar circa 265 outlets, in 1 stap).
Er staat iets te gebeuren op het gebied van mobiele communicatie. Ja, diverse trendwatchers venten deze boodschap al enige tijd uit maar een goed zakenmens wacht altijd even op het juiste moment om in te stappen. De 2 recente ontwikkelingen zoals boven vermeldt, duiden erop dat dit moment nakend is – oplettendheid is nu wel geboden.
Enkele factoren die binnen afzienbare termijn, circa 1 jaar, als katalysator kunnen dienen zijn de werkelijk snelle opkomst en acceptatie van smartphones, de sterke prijsdaling die smartphones zullen kennen ook door de concurrentie strijd tussen Nokia, Apple, RIM, Samsung e.a., de (beperkte) prijsdaling in abonnementsprijzen voor mobiele communicatie inclusief internet [waarvoor deels: Neelie bedankt!].
Er staat iets te gebeuren op het gebied van mobiele communicatie en daar moet je als retailer wel over nadenken of en wat je ermee gaat doen. Nee, we hoeven (en kunnen) niet allemaal de Bijenkorf te zijn die, als hun beweringen enigszins zouden kloppen, al heel ver zijn met geïntegreerd multi-channel communicatie met hun klanten. Bij-kaart, magazine op papier en online, Twitter, Facebook, App – ‘je kan het zo gek niet bedenken’. Ja, de Bijenkorf is zeker al vrij ver maar onduidelijk is op dit moment of zij niet enigszins voor hun klanten uitlopen = actueel rendement. Bovendien worden de genoemde alternatieven voornamelijk nog thuis, met een beetje goede wil in een horeca gelegenheid, gebruikt en vrijwel niet onderweg. Daar gaat verandering in komen binnen afzienbare termijn, circa 1 jaar.
Er staat iets te gebeuren op het gebied van mobiele communicatie en dat kan zeker ook voor de traditionele, stenen retailer interessante mogelijkheden bieden. Communicatie met klant of met prospect is nu nog voor het overgrote deel op ‘huiselijk’ gebruik gericht. Daar staat de computer, is het tablet, de magazine, krant, radio en tv. Een beetje communicatie buitenshuis of onderweg dat vooral door billboards (statisch of op een bewegend voertuig) wordt ingevuld. Maar straks, en dat is echt over circa 1 jaar, kan je met een significant deel = economisch interessant deel van de consumenten ook op het parkeerterrein, bij de uitgang van het station of ingang van het winkelgebied of middenin de winkelstraat – communiceren. Bedenk wat dat betekent of kan betekenen. Hier liggen mogelijkheden die anders zijn dan communicatie van de maand- of weekfolder; hier liggen mogelijkheden die echt anders zijn dan wedijveren om de scherpste prijsaanbieding. Multi-channel marketing – ja maar werkelijke mogelijkheden voor verbetering van instore traffic, conversie, bezettingsgraad e.d. zitten in flash marketing.
Er staat iets te gebeuren op het gebied van mobiele communicatie. Denk daar maar eens over na, onderweg [naar morgen].
Michel van Wijk
Senior Consultant Retail Management Center (RMC) Eigenaar Cusoe: (interim) management in FMCG, fashion & retail