Het is bij menig retailer waarschijnlijk het gesprek van de dag; het WK voetbal. Onder het genot van een kop koffie zal in vele winkels, tussen vele schappen en op vele (hoofd)kantoren uitgebreid worden voorbeschouwd, nabeschouwd, geanalyseerd en gediscussieerd over de kansen van Oranje en de andere teams in Zuid-Afrika. Zullen we eindelijk eens wereldkampioen worden?! De `fun` van het WK voetbal is bij de retailers echter niet het enige WK-aspect dat besproken wordt. De invloed van het WK en de wedstrijden van Oranje op het winkelgedrag van de Nederlander is voor de retailer minstens zo belangrijk. In zijn omzetten heeft hij natuurlijk inzicht, maar een andere, belangrijke, vraag is veel moeilijker te beantwoorden; `Wat is de invloed van het WK voetbal op de drukte in de winkelstraat?`
RetailActueel kan die vraag nu echter wél beantwoorden. We hebben namelijk de beschikking over de zogenaamde WK Index van CityTraffic. De CityTraffic Index, die zich baseert op een representatief mandje met winkelsteden in Nederland, geeft actueel inzicht in de drukte en de passantenaantallen in de winkelstraten van Nederland, óók tijdens het WK en de wedstrijden van Oranje.
Wat blijkt nu? De invloed van de WK-wedstrijden in het algemeen en de wedstrijden van Oranje in het bijzonder op de drukte in de winkelstraat is sterk afhankelijk van de speeldag en het aanvangstijdstip van de wedstrijd. Zo laat de WK Index zien dat op de donderdag van Nederland-Kameroen, een wedstrijd die begon om half negen in de avond, de drukte in de winkelstraat nauwelijks te lijden had onder het voetbalgeweld; er waren die dag slechts 2,83 procent minder mensen in de gemiddelde winkelstraat dan op een gemiddelde donderdag dit jaar. Het relatief late aanvangstijdstip zal daaraan vast en zeker hebben bijgedragen. Evenals het feit dat er wellicht veel Oranjesupporters, op weg naar horecagelegenheden, door de binnenstad zwierven. Opvallend is dat de drukte in de winkelstraten die donderdag iets eerder op gang komt dan op een gemiddelde donderdag en dat het aan het begin van de middag drukker is dan normaal om die tijd. Tijdens de koopavond is het wat minder druk dan op een gemiddelde koopavond, circa tien procent. Bovendien loopt de winkelstraat wat sneller leeg dan normaal op koopavond.
De wedstrijddagen Nederland-Denemarken (maandag 14 juni om half twee in de middag) en Nederland-Japan (zaterdag 19 juni om half twee in de middag) laten echter weer heel andere cijfers zien. Op maandag 14 juni was er in totaal 12,18 procent minder publiek in de winkelstraat dan op een gemiddelde maandag. Tijdens de wedstrijd was er op het dieptepunt zo`n vijftig procent minder traffic dan gebruikelijk. Ook op zaterdag 19 juni tijdens Nederland-Japan was er tijdens de wedstrijd ongeveer vijftig procent minder publiek in de winkelstraat. In totaal was het die zaterdag 23,92 procent minder druk dan op een gemiddelde zaterdag. Forse cijfers, zeker omdat de gemiddelde zaterdag bijna een kwart van alle traffic in een week voor zijn rekening neemt. Belangrijk is het feit dat de traffic in de winkelstraat zowel voor als na de wedstrijd, op zowel maandag als zaterdag, achterblijft bij de gemiddelde drukte. Het verlies aan traffic tijdens de wedstrijd wordt dus niet gecompenseerd. Voor de gehele WK-week 24 (de week met Nederland-Denemarken en Nederland-Japan) meet CityTraffic overigens 18,35 procent minder mensen in de winkelstraat dan gemiddeld dit jaar.
Het lijkt erop dat een wedstrijd van Oranje op de zaterdagmiddag het slechtst denkbare scenario is; de traffic in de winkelstraat neemt dan fors af. En dan betrof het hier `slechts` een poulewedstrijd aan het begin van het toernooi tegen een wat minder aansprekende tegenstander (Japan). Gelukkig voor de retailers zal Oranje, wanneer we een blik werpen op het speelschema, niet meer op zaterdag spelen. Toch ben ik erg benieuwd naar de cijfers over de wedstrijd van aanstaande vrijdagmiddag om vier uur tegen Brazilië. Dat is natuurlijk een kraker van jewelste met de nodige invloed op de drukte in de winkelstraten. Of Nederland wereldkampioen gaat worden, is nog even afwachten. We weten nu in ieder geval wel hoe druk het is in de winkelstraten is. Ik ben benieuwd hoe de retailomzetten zich zullen houden.
Hans van Scheerdijk