Woensdag 4 juli jl. vond ons rondetafelgesprek over smart retailing plaats. Een selecte en mooie groep retailers in mode, sport, wonen, telecom en warenhuizen deelde met elkaar hoe zij omgaan met de veranderende retailmarkt. De meeste aanwezigen vonden zichzelf nog geen smart retailer, terwijl zij allen al wel veel data verzamelen en gebruiken. Aan de hand van drie lezingen kwamen veel onderwerpen aan bod en kon iedereen veel vragen stellen aan elkaar en de sprekers.
Huib Lubbers van Bureau RMC vertelde in zijn inleiding hoe het consumentengedrag veranderd is: er wordt meer online gekocht en er zijn minder passanten in de fysieke winkelstraten. Deze passanten zijn echter wel beter voorbereid en daarom meer koopgeneigd. Het moment waarop de consument zijn inkopen doet, verandert echter. Het aandeel van de zaterdag is in de afgelopen jaren structureel afgenomen en zondag lijkt de populairste dag te worden. (grafiek) Daarom is het motto van Bureau RMC: tel elke dag wat de consument doet: pre store, to store, in store en post store.
Renske Jansen van Sports Unlimited Retail liet het nieuwe winkelconcept voor Perry en Aktiesport zien. Zij maken elke week gebruik van de capture rate van Bureau RMC. De prestaties van de winkels worden hiermee gemonitord en de cijfers worden gebruikt om de marketingagenda te bepalen en bij te sturen. Ook ontvangen de area- en store managers het rapport, zodat die er gelijk op kunnen inspelen. Aan de hand van de Nationale Shopping Index bepaalt Sports Unlimited Retail de jaartargets voor elke winkel. Per kwartaal maken ze een reforecast. Tot slot vertelde Renske hoe ze aan de hand van gender- en leeftijdcamera’s en wifitellingen beter inzicht krijgen in de bezoeken aan de nieuwste flagshipstores.
Tot slot vertelde Ronald van der Burg van de ANWB dat hij meer inzicht in de prestaties van zijn filialen wilde hebben. Het netwerk van ANWB-vestigingen werd onderzocht op o.a. bezoekers, omzet, transacties, afzet, bezetting, huurprijs en oppervlakte. Bureau RMC maakte een netwerkscorekaart van al deze data. Marktmanagers nemen de resultaten van dit onderzoek mee in hun verkoopplan 2018. Verder worden de uitkomsten gebruikt als ondersteuning bij planvorming rond de toekomst van de winkels en het vinden van nieuwe locaties.
Aan het eind van de ochtend was de algemene conclusie: we kunnen veel met onze eigen data gekoppeld aan externe data en we staan nog aan het begin van de weg. Vooral voorspellen met deze nieuwe data leek veel aanwezigen een goede nieuwe ontwikkeling. Deze conclusie én de vele enthousiaste reacties van de deelnemers geven aan dat het rondetafelgesprek naar meer smaakt. We zullen dit zeker nog een keer herhalen en kijken waar de nieuwe inzichten toe hebben geleid.