AH to go gaat concurrentie krijgen in de binnenstad. Waar de Ahold-dochter nu eigenlijk de enige supermarkt is die, naast de succesvolle winkels op locaties als stations en ziekenhuizen, serieus voet aan de grond heeft in binnenstedelijke omgevingen, gaat AH to go dat `monopolie` verliezen. Tenminste, als het aan Spar ligt. Deze wereldwijd opererende supermarktketen (meer dan 13.000 winkels in ruim dertig landen op vier continenten) met Nederlandse wortels, in Nederland aanwezig met circa 280 winkels gerund door zelfstandige franchisers, heeft grote plannen. Spar ziet in ons land namelijk ruimte voor vijftig winkels met het zogenaamde `city store concept`.
Spar focust in ons land al op het segment `buurtsupers` en is groot in wijken en dorpen met twee- tot vierduizend inwoners. Wijken en dorpen waar andere supermarktketens vanwege het geringe inwoneraantal geen succesvolle exploitatie kunnen draaien. Met winkels tussen 150 en 600 vierkante meter vloeroppervlakte lukt Spar dit wel. Op zijn website schrijft Spar zelfs `de absolute nummer één` te willen worden binnen het buurtsupersegment. Daarvoor heeft Spar zijn zogenaamde Champions League formule, een concept dat breed wordt uitgerold door het hele land.
Deze Champions League formule is zeer geschikt als buurtsuper, maar niet ideaal voor een binnenstedelijke omgeving. Speciaal voor die gebieden wil Spar nu een nieuw concept gaan introduceren met de werknaam Spar city store. De eerste Spar volgens dit concept opent donderdag (morgen) aan de Glashaven in hartje Rotterdam. Volgens Spar-directeur Sjaak Kranendonk is en blijft er een goede toekomst voor zogenaamde gemakssupermarkten. In het gemaksconcept zal een bepaald supermarktassortiment zijn plaats hebben, maar daarnaast wordt er ook ruimte gecreëerd voor diverse op convenience gerichte formules als verse koffie, sappen, belegde broodjes en meeneemmaaltijden. `In stadscentra heb je buurtbewoners, mensen die er werken en passanten. De verdeling van die groepen over de klantenstroom kan per locatie verschillen en de toepassing van de verschillende modules dus ook`, zo legt Kranendonk uit op Distrifood.nl.
Na de eerste Spar volgens dit nieuwe concept in Rotterdam zullen de huidige Spar Express-winkels in Utrecht en Alkmaar snel worden omgebouwd. Daarna staat een tweede winkel in Rotterdam in de planning. `In totaal hebben we al vijftien locaties waar we dit concept gaan uitrollen. Voor heel Nederland zie ik in binnensteden ruimte voor zo`n vijftig van deze Spar-winkels.`
Spar timmert dus stevig aan de weg en dat is goed om te zien. Wat concurrentie voor AH to go in het conveniencesegment is welkom voor een gezond supermarktlandschap. Zelfstandige ondernemers die hun stad/wijk met zijn bewoners, populatie werkenden en passanten goed kennen en onder de Spar-vlag binding met de buurt opbouwen, ik zie dat wel zitten. De demografische en consumentenontwikkelingen, met name in de steden, vragen om dergelijke convenience concepten. Er is duidelijk behoefte aan een snelle boodschap en een goed en vers `to go` assortiment. Handig voor de consument én handig voor Spar. Spar verspreidt zijn eieren zo slim over verschillende mandjes; buurtsupers aan de ene kant en gemakssupermarkten aan de andere. In een tijd waarin in de supermarktwereld over niets anders wordt gepraat dan schaalvergroting een verfrissend nieuw geluid.
Hans van Scheerdijk