Winkelcentra waar ook supermarkten gevestigd zijn, lijken minder last te hebben van teruglopende bezoekersaantallen. Winkelcentra met supermarkten profiteren meer van terugkerende consumenten die hun overige boodschappen vaak in nabijgelegen winkels halen. Die conclusie trekt CityTraffic-directeur Huib Lubbers na interpretatie van de cijfers. In algemeen doen winkelcentra het nu beter dan binnensteden. Reden hiervoor lijkt dat stadskernen doorgaans geen supermarkt meer in de winkelstraten hebben, waardoor deze winkelgebieden alleen gefocust zijn op funshoppers, legt Lubbers uit. “Winkelstraten met naast de verplichte formules als C&A en HEMA ook een supermarkt, hebben een flinke voorsprong in het aantal voorbijgangers in de winkelstraat. Binnensteden met kleinere winkels in combinatie met een terrasje, restaurant en bioscopen doen het daarentegen wel iets beter.”
“We zijn de data, die voortkomen uit continue tellingen in alle belangrijke winkelstraten, nog aan het interpreteren. Maar de conclusie lijkt gestaafd te worden met cijfers.”
De opmars van middelgrote winkelcentra lijkt op zijn retour. Winkelgebieden met aantrekkelijke aanloopstraten en gezellige ‘zwerfgebieden’ met unieke winkeltjes, doen het vaak wat beter dan andere winkelstraten of steden. De combinatie met aantrekkelijke horeca is erg belangrijk. “Winkelcentra met alleen maar winkels, zien een terugloop in het aantal bezoekers. Consumenten willen graag een rondje lopen en onderweg wat kunnen consumeren”, zegt Lubbers.
Bron: CityTraffic