Om het hoekje is alles anders. U weet niet wat u onbewust trekt, maar het ruikt naar avontuur. Wat zou erachter zitten? De spanning loopt op terwijl u de afslag nadert. Het gaat nu bijna gebeuren, u bent zo dichtbij. U kijkt nog één keer achteruit en ziet de bekende logo’s die u zo vaak heeft gezien. Nu slaat de twijfel om in vastberadenheid en u gaat ervoor; u slaat af. De hoofdstraat is officieel verlaten en u bevindt zich nu in de trendy winkelstraatjes, weg van de grote ketens en de eenheidsworst. Toch?
De charme van deze knusse binnenstedelijke straatjes is bekend; kleine, speciale winkels waar u nog wat origineels kunt vinden. De local heroes voeren de boventoon en trends worden hier gezet. Denk aan de 9 straatjes in Amsterdam, Kleine Houtstraat in Haarlem en de Zadelstraat in Utrecht. Echter niet voor lang meer. De hete adem van de ketens zijn voelbaar in de nek van de zelfstandigen. Maar dit keer pakken ze het anders aan, ze zijn in vermomming. Ze gaan nu op in het straatbeeld van deze trendy winkelgebieden en doen zich voor als nieuwe hippe merken. Vraag het aan de consument en (bijna) niemand weet dat COS, Monki en Weekdays onderdeel zijn van de H&M Group. COS, een high end (sjieke) versie van H&M met momenteel één vestiging in Den Haag, liet onlangs weten in het najaar een boutique te openen in de 9 straatjes. Het wordt het eerste boutique concept van de keten, met een oppervlakte van 220 m2, de helft van een normale COS winkel. Zo probeert de H&M Group ook terrein te winnen in de trendy winkelstraten, om zichtbaar te zijn in ieder segment. Een ander voorbeeld is Inditex, eigenaar van o.a. Zara, Massimo Dutti, Berschka, Pull & Bear en Stradivarius. Onder de paraplu van een grote keten boren zij met kleiner ogende (speciale) merken een nieuw publiek aan; het publiek dat de hoofdwinkelstraat durft te verlaten.