De afgelopen jaren heeft Bureau RMC veel onderzoek gedaan naar de mate waarin drukte in winkelstraten te voorspellen is. Corona dwarsboomde die berekeningen fors omdat werkelijke elke bekende trend werd doorbroken. Nu corona weer ruim achter ons is, hebben we het voorspellen van drukte weer opgepakt. Het RMC voorspellingsmodel zal in de Nationale Shopping Index worden opgenomen. Dit houdt in dat op basis van voorgaande data de drukte van de komende dagen voorspeld zal gaan worden. Dit is mogelijk omdat drukte in winkelstraten goed te voorspellen blijkt te zijn. Blijkbaar winkelen consumenten op bepaalde uren in bepaalde maanden en dagen van het jaar steeds op een vergelijkbaar niveau. Met trots kan Bureau RMC bekend maken dat het voorspellingsmodel inmiddels een nauwkeurigheid heeft van 89%!
Door vooral historische data (hoe druk was het voorgaande jaren op dezelfde dag in het betreffende uur) te onderzoeken en deze te vergelijken met klimaatgegevens en feestdagen ontstaat een robuust model. Op basis van de weekdag en de weervoorspelling kan een druktevoorspelling worden gemaakt die retailers kunnen gebruiken om campagnes, bezettingen of openingstijden aan te passen.
Een voorspelling van de drukte kan worden gebruikt om de algemene drukte te meten maar het pakt ook uitschieters als feestdagen en Black Friday eruit. Met deze inzichten kunnen vooruitzichten in bijvoorbeeld de Nationale Shopping Index nog betrouwbaarder worden dat het nu al is.
Wenst u ook te willen weten hoe druk het aankomende week in uw winkelstraat zal worden? Neem contact op via info@rmc.nl en ontvang wekelijks de NSI in uw inbox.