Een warme en droge zomer: wat betekent dat voor de winkelstraatdrukte?
De zomer van 2018 staat bij velen nog in het geheugen als de warmste en droogste zomer sinds jaren. Wekenlang viel er geen druppel regen en lagen de temperaturen gemiddeld boven de 20 en zelfs enkele keren boven de 30 graden. Niet elke ondernemer was er blij mee. Het langdurige zomerweer zorgde ervoor dat de nieuwe herfst- en wintercollecties pas veel later verkocht werden dan normaal. Daarnaast bleven de winkelstraten door het warme zomerweer rustiger omdat mensen hun vrije tijd liever op de stranden, terrassen en recreatiegebieden doorbrachten dan in de winkel. Verschillende media verwachten wederom een warme en droge zomer. Maar wat betekent dat voor de winkelstraatdrukte? En hoe heeft de drukte zich tot dusver in 2019 ontwikkeld?

2019 tot nu toe rustiger dan 2018
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: 2019 is tot nu toe een stuk rustiger in de winkelstraten dan 2018. Gemiddeld was het in de eerste vier maanden van 2019 3,4% rustiger dan in dezelfde periode vorig jaar, in de A1-winkelstraten zelfs 7% rustiger. De afname van de drukte was vooral te zien in januari en april, welke beide gemiddeld -5% rustiger waren dan vorig jaar. Vooral vrijdagen en zondagen zijn dit jaar een stuk rustiger: een daling van bijna 8% voor beide dagen. Het weer lijkt hier echter geen oorzaak van te zijn. Met uitzondering van zondag 10 maart: er viel toen maar liefst 21mm regen en het was gemiddeld 32% rustiger dan dezelfde zondag in 2018 waarop slechts 1mm regen viel. Op andere vrijdagen en zondagen was er weinig tot geen correlatie met het weer.

Aankopen worden uitgesteld
Het weer lijkt dan ook vooral invloed te hebben op de winkelstraatdrukte wanneer het extreme weersomstandigheden betreft. Dagen met veel regenval, extreem hoge temperaturen of storm zorgen voor een rustigere winkelstraat. Wanneer we naar de zomer van 2018 kijken, waarin het over een lange periode droog en warm was, zien we landelijk ‘slechts’ een drukteafname van 2,3% ten opzichte van de zomer van 2017. Alleen week 30, waarin de all-time warmterecords met gemiddeld 36 graden op de vrijdag gebroken werden, was fors rustiger. Een warme en droge zomer lijkt daarom niet zozeer voor extreem rustige winkelstraten te zorgen, maar heeft vooral invloed op het aankoopgedrag van mensen. We worden allemaal gedreven door onze gevoelens en het weer heeft invloed op onze stemming. Onze stemming heeft uiteindelijk ook invloed op ons aankoopgedrag.

Het weer mag geen excuus zijn
Voor komende zomer verwachten we in ieder geval dat de winkelstraatdrukte net als in de eerste vijf maanden van dit jaar onder de druktetrend zit van 2018. Een warme en droge zomer zal daar relatief weinig aan veranderen. Met het oog op klimaatverandering mag het weer eigenlijk geen excuus meer zijn en moeten retailers hierop inspelen. Ondernemers in de winkelstraat moeten vooral creatief en flexibel zijn met hun aanbod, inspelen op het zomergevoel dat heerst en bijvoorbeeld combinaties met horeca te zoeken.

Dit artikel is eerder verschenen op fashionunited.nl.

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws? Schrijf u dan hier in voor onze nieuwsbrief!