What a waste!
Het begrip consuminderen bestaat in mijn optiek al enige jaren en ik vraag mij op dit moment oprecht af of wij als consumenten daar nu echt bewust mee bezig zijn. Mijn beleving bij het woord consuminderen is niet zozeer minder gaan consumeren maar minder gaan verspillen!
Ik werd getriggerd om hierover een column te schrijven doordat H&M stoffen van de overgebleven collectie gaat hergebruiken voor een nieuwe lijn, genaamd ‘Waste’. Diverse stoffen worden gecombineerd en hergebruikt en als nieuwe trend in de markt gezet. Of het nu imagobuilding is of een publiciteitsstunt, het geeft wel een goed en spaarzaam gevoel en ik zie het graag terug in meerdere branches binnen de retail.
Want wat verspillen wij met zijn allen op gebied van voedsel en gebruiksmiddelen? Afgelopen week was ik voor een klant op de NOT beurs in de Jaarbeurshallen en naast de grote hoeveelheid serieuze bezoekers, heb ik met verbazing gekeken naar alle koopjesjagers op de beurs. De bezoekers liepen letterlijk te graaien naar premiums. Niet één, maar wel zes verschillende soort tassen werden verzameld. Massaal werd gebedeld om shoppers, blingbling schoudertassen en plastic tassen. Sommige bezoekers konden bijna een straat voorzien van tassen. Het graaigehalte was erg hoog en in mijn beleving was niemand bezig met de functionaliteit van deze premiums. Hoezo consuminderen?
Verspilling zie ik ook terug in alle brochures en flyers die werden uitgedeeld. Gelukkig wordt momenteel veel informatie gedigitaliseerd, maar ik betrap mijzelf erop dat ik het graag nog even uitprint voordat ik het ga lezen. Beschamend kijk ik nu naar mijn papierbak onder mijn bureau. Tja, ook ik draag volop bij aan verspilling. Zal ik dan toch maar overgaan op een iPad en niet meer printen? Een iPhone heb ik al, op internet surfen op deze manier is niet te doen, gezien de grootte van het scherm in combinatie met mijn slechte gezichtsvermogen. Wanneer wij veel verschillende apparatuur aanschaffen is dit dan ook verspilling? Hoeveel apparaten liggen er thuis en op kantoor niet op te laden?
Wij maken ons ook schuldig aan verspilling van voedsel. Vanwege tijdgebrek gaan wij boodschappen doen op basis van snelheid en gemak. De supermarkten zijn er haarfijn op ingericht en bieden kant-en- klare oplossingen. Voor vier gezinsleden hebben wij momenteel meerdere verpakkingen nodig, waardoor het verpakkingsmateriaal bijna verdubbeld is ten opzichte van zo’n 5 jaar geleden. Dit is terug te zien in het aantal extra vuilniszakken die wij wekelijks langs de straat zetten. Kortom: “what a waste”.
In het retailrapport restucture 2020 lees ik dat het weer tijd wordt dat wij van een verbruiks- naar een gebruikseconomie gaan. Waar voorheen de consument status ontleende aan materialistische zaken, lijkt dit definitief plaats te hebben gemaakt voor kopen wat je nodig hebt.
Ik besef dat wij er nog lang niet zijn en dat verspilling vastgeroest zit in onze levenswijze. Kijk gerust ook eens om u heen en stel uzelf de vraag: Wat verspil ik in mijn directe omgeving? Indien wij allemaal als consument een kleine aanpassing maken in onze levenswijze, zal het op grote schaal gaan bijdragen aan consuminderen!
Vertaal dit naar uw retailorganisatie en u zult versteld staan van de innovatie die u op uw producten en diensten kunt gaan toepassen om verspilling te voorkomen.
Jacky Michels – SOS Retail