Wanneer je een blik werpt op websites, folders en nieuwsbrieven van retailers wordt het vrij snel duidelijk dat de aandacht voor Black Friday in Nederland groter dan ooit was. De fashionretailers en elektronicaketens waren niet de enige winkels met kortingen. Dit jaar deden zelfs telecomaanbieders, vliegmaatschappijen en supermarkten mee. De groei in aandacht en acties resulteerde op Black Friday in 8% drukkere winkelstraten ten opzichte van vorig jaar. Daarmee was vrijdag de drukste dag van de week. De drukte lag om 16.00 uur op een hoogtepunt, net als vorig jaar. Veel retailers hielden ook ’s avonds hun deuren open, met resultaat: de drukte was tussen 18.00 en 22.30 uur met 9% toegenomen ten opzichte van 2017.
Opvallend genoeg was Black Friday dit jaar niet alleen op vrijdag en het weekend erna. Veel retailers kwamen in aanloop naar vrijdag al met opwarmacties. Consumenten konden zo de hele week lang met kortingen winkelen. Het heeft voor de winkelstraten niet tot het gewenste effect geleid: maandag tot en met donderdag was het gemiddeld namelijk -2% rustiger in de winkelstraten. Wellicht hadden de opwarmacties online wel effect. Het Black Fridayweekend was eveneens rustiger dan vorig jaar. Op zaterdag was de afname 6% en op zondag 1%.
Ondanks de langlopende acties lijkt de vrijdag een kannibaliserend effect te hebben gehad op de andere week- en weekenddagen. Toch mag er nog steeds van een succes gesproken worden. De weekenddagen waren wel een stuk drukker dan voorgaande zater- en zondagen. Zaterdag en zondag waren in vergelijking met een gemiddelde weekenddag in 2018 30% drukker.