Een wisselvallig retailjaar: jaaroverzicht winkelstraatdrukte 2024

Het jaar 2024 kenmerkte zich door een onvoorspelbaar verloop in de Nederlandse winkelstraten. Uit de jaarlijkse analyse van Retail Management Center (RMC), gebaseerd op sensormetingen in bijna 100 winkelstraten en -centra, blijkt dat het aantal passanten met -3,4% is afgenomen ten opzichte van 2023. Terwijl het eerste kwartaal een sterke start kende, zorgde de natte lente voor een daling in bezoekersaantallen. Toch sloten de winkelstraten het jaar af met een opleving in het vierde kwartaal.

Weer: Een bepalende factor in 2024
Het weer bleek een cruciale invloed te hebben op het winkelgedrag. De natste lente sinds 1906 resulteerde in een zwak tweede kwartaal, met een daling in passanten. Augustus, daarentegen, werd de drukste maand van het jaar, dankzij uitzonderlijk warm weer. De drukste week viel eveneens in de zomer: van 22 tot 28 juli, de eerste vakantieweek waarin alle regio’s vrij waren, werden de winkelstraten massaal bezocht.

In november en december zorgden gunstige omstandigheden en evenementen zoals Black Friday voor een relatief sterke afsluiting van het jaar. Hoewel december traditioneel de drukste maand van het jaar was, past de terugval in bezoekersaantallen bij een trend die al enkele jaren zichtbaar is.

Weekenddrukte herstelt, koopavond in verval
Consumenten lijken het weekend weer te verkiezen als winkelmoment. Vooral de zondag (+6,77%) kende een opvallende groei, terwijl ook de zaterdag een lichte stijging liet zien (+1,21%). Hiertegenover staat een afname van drukte op weekdagen. Dit patroon suggereert dat de naweeën van de coronapandemie, waarin het winkelgedrag sterk veranderde, grotendeels zijn verdwenen.

Een opvallend contrast is te zien in de populariteit van de koopavond. Donderdagavond trok in 2024 maar liefst -19,8% minder bezoekers, vooral in het laatste uur. De verschillen tussen steden zijn echter groot: in steden zoals Haarlem en Den Haag blijft de koopavond stabiel, terwijl steden als Breda en Middelburg een duidelijke terugval laten zien.

Winkelen op piekmomenten
Naast de verschuiving naar weekend winkelen blijkt dat consumenten steeds vaker kiezen voor piekmomenten tussen 12:00 en 17:00 uur. De spreiding van bezoekers over de dag is hierdoor minder groot geworden, terwijl de gevoelsdrukte hoog blijft.

Grote steden blijven achter
De grote steden (met meer dan 250.000 inwoners) hadden in 2024 het moeilijkst, met een daling van -5,6% in bezoekersaantallen. Het toerisme, dat zich na de coronapandemie nog niet volledig heeft hersteld, kan een factor van betekenis zijn. Middelgrote steden (75.000-250.000 inwoners) deden het beter, met een achterstand van slechts -1,72%, terwijl kleine steden op het landelijke gemiddelde van -3,38% bleven.

Drukste momenten van 2024

  • Drukste maand: augustus, gedreven door het warme zomerweer.
  • Drukste week: week 30 (22-28 juli), de zomervakantie voor alle regio’s.
  • Drukste dag: Koningsdag (27 april), ondanks beperkte omzetkansen voor retailers
  • Drukste tijdstip: 14:30-15:00 uur, consistent met voorgaande jaren.

Al deze informatie hebben we samengevat in een factsheet. Klik hier voor een overzicht van de winkelstraatdrukte in 2024 in één oogopslag.

Vooruitblik op 2025
RMC doet geen concrete voorspellingen voor 2025, na twee jaar waarin de dynamiek lastig te voorspellen bleek. Wel blijven wij ontwikkelingen nauwgezet monitoren. Volgens het CBS zal de detailhandel in 2025 een positieve ontwikkeling zien, vooral door prijsstijgingen. Of dit leidt tot een herstel in bezoekersaantallen is onzeker, maar de trends in winkelgedrag en regionale verschillen blijven onderwerp van analyse.

Over RMC
RMC, gespecialiseerd in het meten en analyseren van winkelstraatdrukte, biedt retailers waardevolle inzichten in consumentengedrag. Met sensortechnologie in winkelgebieden verspreid over Nederland, helpt RMC bij het identificeren van trends en het optimaliseren van strategieën voor fysieke retail.

Voor meer informatie over het rapport of gedetailleerde data per stad, bezoek www.rmc.nl of neem contact met ons op via info@rmc.nl.

Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
Het jaar 2024 kenmerkte zich door een onvoorspelbaar verloop in de Nederlandse winkelstraten. Uit...
In 2024 zagen we opnieuw een toename in fysiek winkelen tijdens de week van Black Friday. Onze ho...
Uit een recent onderzoek van RMC naar de bezoekersaantallen tijdens koopavonden in 14 Nederlandse...

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische Zaken van Gemeente Alphen aan den Rijn

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische zaken

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

    info@rmc.nl

    Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
    STAY SMART IN RETAIL:
    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
    Contact

    RMC
    Marnixkade 109F
    1015 ZL Amsterdam

    +31 (0)20 6535588
    info@rmc.nl


    Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency