Retail

Een smart retailer is 10% effectiever dan
een normale retailer


Antwoorden op vragen als:
Hoeveel bezoekers lopen
er door jouw straat?

Elke maandag verstuurt RMC de Nationale Shopping Index. Deze wekelijkse update biedt in één oogopslag belangrijke inzichten en trends in het winkelgedrag in Nederland. Deze informatie kan ook specifiek voor jouw winkelgebied worden bepaald!

Hoeveel bezoekers lopen er in Nederland?

Elke maandag vóór 09:00 verstuurt RMC de Nationale Shopping Index (NSI). Deze wekelijkse update biedt in één oogopslag belangrijke inzichten en trends in het winkelgedrag in Nederland. 

Wat kun je verwachten in de NSI? 

  • Benchmark met andere steden: hoe verhouden de grote, middelgrote en kleine steden zich ten opzichte van elkaar? 
  • Weeroverzicht: een gedetailleerd overzicht van het weer en vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. 
  • Inzicht in drukte per weekdag: ontdek hoe de drukte verdeeld is over de dagen van de week.  
Hoeveel bezoekers lopen er in jouw straat?

Deze informatie kan ook specifiek voor jouw winkelgebied worden bepaald. Met onze gedetailleerde rapportages krijg je heldere inzichten in het aantal bezoekers.  

Beschikbare Rapportages: 

  • Passantenaantallen: ontvang wekelijks het aantal passanten voor jouw winkel in Excel- of CSV-formaat. 
  • Week Index: wekelijkse rapportage met inzichten over de drukte in jouw winkelgebied, de verdeling van drukte over de dagen, en een vergelijking met soortgelijke steden. 
  • Maandrapportage: analyseer de drukte van de afgelopen maand. Ontdek de drukste dagen, de drukste locaties, de verdeling van de drukte over de week en vergelijk de resultaten met soortgelijke steden.  
Waar komen jouw
bezoekers vandaan?

Met GPS-data-analyse brengt RMC de herkomst van jouw bezoekers in kaart.

Met GPS-data-analyse brengt RMC de herkomst van jouw bezoekers in kaart.  

Maandelijks wordt een rapport geleverd met daarin:  

  • Top 10 verzorgingsgebieden: leer waar de bezoekers vandaan komen 
  • Loopstromen van bezoekers: begrijp hoe bezoekers door het gebied bewegen 
  • Bezoekfrequentie: ontdek hoe vaak bezoekers het gebied per maand bezoeken 
  • Gemiddelde verblijfstijd: krijg inzicht in hoelang bezoekers gemiddeld in jouw gebied blijven 
Wie zijn jouw bezoekers?

Op basis van het Mentality-model van Motivaction bieden wij een uitgebreide rapportage die inzicht geeft in de belangrijkste doelgroepen die naar jouw winkelgebied komen.

Met de top 10 verzorgingsgebieden identificeert RMC welke bezoekersprofielen het meest voorkomen in het winkelgebied op basis van het Mentality-model ™ Model van Motivaction.  

Deze rapportage biedt gedetailleerde inzichten in de belangrijkste bezoekersgroepen die het vaakst naar het winkelgebied komen: 

  • Wat vinden de bezoekers belangrijk?  
  • Waar doen ze hun aankopen?  
  • Hoe gaan ze over tot aankoop?  
  • Hoe zijn ze te bereiken? Krijg inzicht in de meest effectieve communicatiemethoden voor de doelgroep. 

Onze oplossingen voor Retailes

Realtime week-en maandrapporten

Ontdek realtime hoe druk het was in jouw winkelgebied. RMC levert een wekelijkse rapportage met inzichten over de drukte in jouw winkelgebied, de verdeling van drukte over de dagen, en een vergelijking met soortgelijke steden. Met onze maand rapportage analyseer je de drukte van de afgelopen maand. Ontdek de drukste dagen, de drukste locaties, de verdeling van de drukte over de week en vergelijk de resultaten met soortgelijke steden.

Vertel me meer

Realtime verzorgingsgebieden

Waar komen jouw bezoekers vandaan? Ontdek het met RMC's GPS-data-analyse. Maandelijks ontvang je een rapport vol waardevolle inzichten, waaronder de top 10 verzorgingsgebieden van jouw bezoekers. Je leert niet alleen waar ze vandaan komen, maar ook hoe ze zich door jouw gebied bewegen, hoe vaak ze terugkomen en hoe lang ze gemiddeld blijven. Met deze kennis krijg je grip op het gedrag vanje bezoekers.

Vertel me meer

Shoppersprofielen

Wie is de shopper in jouw winkel? Ontdek welke shopperprofielen het meest naar jouw winkel komen. Onze rapportage, gebaseerd op het Mentality -model van Motivaction, geeft inzicht in de drijfveren en voorkeuren van de belangrijkste bezoekersgroepen. Leer wat hen motiveert, waar en hoe ze kopen, en hoe je hen het best kunt bereiken met effectieve communicatie. Zo maak je gerichte keuzes voor jouw winkelgebied die écht aanslaan bij je doelgroep.

Vertel me meer

Vestigingsplaatsonderzoek

Zijn jouw winkels gevestigd op de juiste locaties? Of overweeg je een nieuwe locatie te openen, maar weet je niet waar? Een vestigingsplaatsonderzoek helpt door verschillende factoren te analyseren en te evalueren die van invloed zijn op het succes en de efficiëntie van de gekozen locatie.

Vertel me meer

Netwerk Score Kaart

De Netwerk Score Kaart is een krachtig hulpmiddel dat je helpt om nieuwe inzichten te verkrijgen in de prestaties van verschillende filialen. Het ondersteunt bij het maken van strategische vestigingskeuzes en biedt een vernieuwend perspectief op de filialen. Door interne en externe data te combineren, biedt de Netwerk Score Kaart een compleet en geïntegreerd beeld. Het werkt door correlaties tussen verschillende databronnen te analyseren, filialen te rangschikken op basis van hun algehele prestaties en de resultaten te presenteren in makkelijk leesbare rapportages. Hierdoor kunnen bedrijven beter onderbouwde beslissingen nemen en hun netwerk optimaliseren.

Presentatie trends in retail

Wij komen graag bij je langs om de nieuwste trends in retail te bespreken. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in Nederland, en hoe sluiten deze aan bij de specifieke trends in jouw winkelgebied? Samen kijken we naar kansen en uitdagingen die jouw business verder kunnen versterken.

Vertel me meer

Hoe werkt het?

Wij verhogen het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen op maat

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Voor Retail

Elke retailer – van winkel tot -keten – wil verzekerd zijn van een toplocatie met een hoge capture rate. Wij helpen je bij de juiste vestigingsplaatskeuze én creëren unieke retailformules.

Voor Gemeentes

Wat maakt een stad uniek? Wie wonen en winkelen er? Wat zijn de retailprestaties? Wij hebben het antwoord en formuleren een detailhandelsbeleid waar gemeentes op kunnen bouwen.

Voor Vastgoed

Voorkom een verkeerde investering of leegstand. Op basis van onze (consumenten)data zetten we samen met jou een strategische aanpak op voor unieke winkels en winkelgebieden die gegarandeerd renderen.

Voor Ondernemersvereniging/ BIZ

Krijg als ondernemersvereniging scherp inzicht in de drukte in jullie centrum. Met RMC brengen we bezoekersaantallen, verzorgingsgebieden en doelgroepen helder in kaart. Zo maak je strategische keuzes die écht impact maken.

Maak een afspraak

Relevante cases:

KPN introduceerde haar nieuwe merkbeleving: het netwerk van Nederland. In tijden van individualisering en polarisering, is er behoefte aan een positieve kijk op de verbindende kracht van technologie. 

Zitten mijn winkels nog wel op de juiste locatie of twijfelt u van welke winkels u het huurcontract moet verlengen? Is er nog ruimte voor nieuwe winkels en in welke steden is dat dan? Het zijn vragen die bij steeds meer retailers leven. Zo ook bij State of Art. State of Art heeft RMC gevraagd  te komen met een passende locatiestrategie voor de fysieke winkels.

Economie071, een samenwerking van zes gemeenten (Leiden, Leiderdorp, Zoeterwoude, Voorschoten, Oegstgeest en Katwijk), koepels van ondernemers-verenigingen en de onderwijs- en onderzoeksinstellingen, heeft RMC gevraagd om een regionale retailvisie voor de Leidse regio op te stellen.

In Alkmaar zijn de afgelopen jaren in opdracht van de gemeente CityTraffic-sensoren geplaatst. Niet alleen in de binnenstad, maar ook in de boodschappenwinkelcentra in de wijken.

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen

Rendementstijging 20%

Betere prestaties van verschillende winkels

In Sneek vindt begin augustus ieder jaar de Sneekweek plaats. Naast de dagelijkse zeilwedstrijden worden er veel feestelijke activiteiten georganiseerd in het centrum van Sneek. In de meeste binnensteden groeit het aantal evenementen om meer levendigheid te creëren.

Winkelcentrum De Kopermolen in de Merenwijk in Leiden is een boodschappenwinkelcentrum met grote potentie, zo bleek uit de regionale Retailvisie. Dit komt met name door het grote, afgebakende verzorgingsgebied en de beperkte concurrentie.

RMC is gevraagd om onderzoek te doen naar het functioneren van het netwerk van ANWB-winkels. Het doel is om nieuwe inzichten en verbanden te vinden, waarna er goede vestigingskeuzes gemaakt kunnen worden. We kozen voor een data-gedreven aanpak waarmee het onderbuikgevoel even opzij werd geschoven.

    Wat zeggen anderen?

    Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

    Gerard van As

    Wethouder Economische Zaken van Gemeente Alphen aan den Rijn

    RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

    Jan Zwang

    Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

    De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

    Sandra de Boer

    Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

    Wat zeggen anderen?

    Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

    Gerard van As

    Wethouder Economische zaken

    RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

    Jan Zwang

    Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

    De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

    Sandra de Boer

    Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

      info@rmc.nl

      Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
      STAY SMART IN RETAIL:
      Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
      Contact

      RMC
      Marnixkade 109F
      1015 ZL Amsterdam

      +31 (0)20 6535588
      info@rmc.nl


      Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency