Koopavond onderzoek in De Telegraaf

Bureau RMC heeft recentelijk meegewerkt aan een artikel in de Telegraaf over de vermindering in populariteit van de koopavond.  Er is een onderzoek uitgevoerd naar de drukte van de koopavond op donderdag (15 steden) en op vrijdag (6 steden). Hiervoor zijn de passantenaantallen van de desbetreffende dag (tussen 18:00 en 21:00) in september en oktober van dit jaar vergeleken met deze dagen in dezelfde maanden vorig jaar. Hieronder een aantal quotes van directeur Huib Lubbers uit het artikel.

“Het is nu zeker de helft rustiger dan tien jaar geleden”, zegt Huib Lubbers. Hij is directeur van Bureau RMC, dat met sensoren passanten in binnensteden telt. De animo voor de koopavond loopt al jaren terug en het dieptepunt is nog niet bereikt, zo blijkt.

Zowel op donderdag- als vrijdagavond is het nu rustiger in de winkelstraten dan een jaar geleden. Het gaat om een afname van respectievelijk 17,3 en 19,9 procent. Bureau RMC vergeleek op verzoek van De Telegraaf de tellingen in september en oktober van vorig jaar met die van dezelfde maanden dit jaar. De onderzoekers keken naar vijftien steden met een koopavond op donderdag en naar zes steden met een koopavond op vrijdag.

In bijna alle steden is sprake van een forse daling. Op donderdagavond zijn Groningen en Leeuwarden met respectievelijk -34 en -33,2 procent de uitschieters. Ook Alkmaar en Amsterdam moeten het dan met veel minder bezoekers stellen: -25,4 en -23,3 procent. Haarlem is de enige stad waar het iets drukker is: +0,2 procent.

Op vrijdagavond hetzelfde beeld. Eindhoven is dan de uitschieter, met bijna een derde (32,8 procent) minder passanten. Ook in Rotterdam en Vlissingen is het dan een stuk rustiger dan vorig jaar: -21,3 en -21,7 procent.

Daarmee zet de trend dus door. Vooral tussen 2013 en 2018 werd het tijdens de koopavond veel rustiger in de winkelstraten, zegt Lubbers van Bureau RMC. Mensen gingen vaker via internet kopen, de koopzondag werd steeds populairder en winkels hielden ook op andere dagen langer de deuren open. Kortom: “Er zijn zo veel alternatieven voor de koopavond gekomen.”

Lubbers is wel verrast door de nieuwe cijfers. “Ik had verwacht dat de forse daling achter de rug zou zijn.” In 2019, het laatste jaar voor corona, was er volgens Bureau RMC sprake van stabilisatie en lieten enkele steden op de koopavond zelfs een lichte stijging zien. Na de pandemie is er dus geen sprake van een ommekeer. “Terwijl de trend van alle andere dagen licht positief is.” In de afgelopen twee maanden was het gemeten over alle dagen bij elkaar 5,3 procent drukker dan in dezelfde periode vorig jaar.

De koopavond mag dan veel van zijn glans hebben verloren, er zijn weinig steden die hem hebben afgeschaft. “De mensen die op koopavond komen zijn goede klanten”, verklaart Lubbers. “Ze besteden nadrukkelijk veel meer. Daarom gaan vooral ondernemers in mode en luxeartikelen ermee door. Die kunnen dan ook meer tijd aan hun klanten besteden.”

Voor het hele artikel uit De Telegraaf, klik hier.

Deel dit artikel:
Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
Het eerste kwartaal van 2025 heeft positieve cijfers opgeleverd voor de Nederlandse winkelstraten…
Als de werkdag erop zit, gaat Nederland op huis aan om aan tafel te eten. Op donderdag is er daarna…
Afgelopen week vond bij ons op kantoor aan de Marnixkade het RMC Retail Insights Ontbijt plaats. Ee…

Wat zeggen anderen?

Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

Alexander de Rover

Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

Jorge van Vliet

Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

Jan Siep van den Bos

Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

    Wat zeggen anderen?

    Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

    Alexander de Rover

    Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

    De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

    Jorge van Vliet

    Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

    De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

    Jan Siep van den Bos

    Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

    RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

    Jan Zwang

    Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

      info@rmc.nl

      Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
      STAY SMART IN RETAIL:
      Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
      Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.
      Contact

      RMC
      Marnixkade 109F
      1015 ZL Amsterdam

      +31 (0)20 6535588
      info@rmc.nl


      Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency