Netwerk van ANWB-vestigingen

Opdracht

RMC is gevraagd om onderzoek te doen naar het functioneren van het netwerk van ANWB-winkels. Het doel is om nieuwe inzichten en verbanden te vinden, waarna er goede vestigingskeuzes gemaakt kunnen worden. We kozen voor een data-gedreven aanpak waarmee het onderbuikgevoel even opzij werd geschoven. Aan de hand van diverse databronnen werd het complete netwerk van ANWB-winkels langs dezelfde meetlat gelegd. 

Aanpak

  • In kaart brengen van diverse databronnen (bezoekers, omzet, transacties, afzet abonnementen, transacties en omzet webzuil, bezetting, huurprijs, oppervlakte en passanten).
  • Analyse van deze gegevens: is er een correlatie tussen de verschillende databronnen?
  • Rangorde van de vestigingen vaststellen na beoordeling van alle databronnen.
  • Op basis van de rangorde de vestigingen in vier groepen indelen.
  • Presentatie aan en discussie met het retailteam van ANWB en de marktmanagers van de ANWB-winkels.

Resultaat

Een netwerkscorekaart waarmee duidelijk inzicht in de kracht van de verschillende vestigingen is gegeven. De netwerkscorekaart vormde de onderbouwing voor de discussie over het netwerk vestigingen. Want waarom staat de ene winkel qua bezoekersaantal in de top 10 van alle ANWB vestigingen, maar blijft de omzet achter? En draaien winkels met een grotere oppervlakte ook hogere omzetten? Door de weergave van een ranking met kleuren bleek het een goede tool om ook met de marktmanagers in gesprek te gaan over de prestaties van hun winkels. Het retailteam van ANWB brengt deze gegevens nu periodiek in kaart als basis voor hun vestigingskeuzes.

Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische Zaken van Gemeente Alphen aan den Rijn

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische zaken

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

    info@rmc.nl

    Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
    STAY SMART IN RETAIL:
    Contact

    Bureau RMC
    Marnixkade 109F
    1015 ZL Amsterdam

    +31 (0)20 6535588
    info@rmc.nl


    Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency