23 december barsten de Nederlandse winkelstraten uit hun voegen!

‘December trekt de consument terug naar de winkel’ kopte Retailnews afgelopen week. Wij zien ieder jaar aan de hand van onze CityTraffic-sensoren een stevige druktepiek in december in de fysieke winkelstraat en dat lijkt dus geen nieuws. Als we de voortekenen mogen geloven (het is tot nu toe in 2017 al meer dan 3% drukker dan in 2016) belooft december ook dit jaar weer een topwinkelmaand te worden. Detailhandel Nederland voorspelde zelfs dat december 10% meer omzet aan de kassa gaat opleveren dan in 2016.

2016
Een korte terugblik op december 2016. Pakjesavond viel op maandag waardoor het weekend ervoor in week 48 veel mensen naar de winkelstraat trok (index 118). De week van 5 december werd het iets rustiger (index 111). Uiteraard trokken we de twee weekenden voor kerst weer massaal naar de fysieke winkelstraten. Kerst viel op zondag en maandag. Landelijk bleek niet zaterdag, de dag van kerstavond, maar vrijdag 23 december de drukste winkeldag van 2016 te zijn geweest. Zaterdag 24 december was zelfs nog iets rustiger dan zaterdag 17 december, hetgeen wellicht met de kerstavondactiviteiten te maken had.

Zaterdag 23 december 2017

Landelijk lopen op zaterdagen nog steeds de meeste shoppers in de winkelstraat. We schatten in dat, nu Sinterklaas midden in de week valt, er ook nog gezinnen zijn die het heerlijke avondje pas in het weekend van 9 en 10 december zullen vieren. De last-minute-shoppers kunnen er nog wel eens voor gaan zorgen dat zaterdag 9 december ook een drukke dag in de winkelstraten gaat worden. Maar onze voorspelling is dat deze dag niet de drukte van een week eerder, 2 december, gaat overstijgen.

De drukste winkeldag zal, volgens Bureau RMC, met stip 23 december 2017 zijn. We zitten dit jaar op maandag en dinsdag aan het kerstdiner. Dit jaar geen kerstavond op zaterdag waardoor we die dag nog alle tijd hebben om de binnensteden in te gaan. En in veel plaatsen zullen de winkels ook langer open zijn. Bovendien is zaterdag de eerste vrije dag van de kerstvakantie. We raden alle ondernemers en gemeenten aan voorbereid te zijn op de verwachte piekdrukte rond de kerst. Maar ook de zaterdag een week eerder, in week 50, wordt een top winkeldag. Vorig jaar was deze zaterdag al goed voor de op één na drukste winkeldag van het jaar. Volgens Bureau RMC gaat dat dit jaar ook weer op. En ook donderdag en vrijdag voor kerst zullen drukbezocht worden. In de meeste steden worden deze beide dagen koopavonden gehouden en in een aantal steden is het zelfs op woensdag al koopavond.

5b3a0d053b164 Grafiek

Extra koopzondagen

De drukte op koopzondagen groeit rap, maar blijft landelijk nog steeds achter bij de zaterdag. In steden waar de koopzondag al lang geleden is ingevoerd, ontlopen de zaterdag- en zondagdrukte elkaar niet veel meer. De zondagen voor kerst zullen dan ook zeker veel bezoekers trekken, maar landelijk gezien niet zoveel als de zaterdagen. Ook valt kerstavond op een zondag, waardoor we voorspellen dat de drukte vooral vroeg op de dag zal plaats vinden.

Detailhandel Nederland benadrukte in oktober al dat het van belang is om in steden of dorpen waar normaliter geen koopzondag plaatsvindt, winkelopening toe te staan op de dag voor kerst. Kerst valt dit jaar gunstig voor de detailhandel en waarschijnlijk zullen veel gemeenten ruim open zijn op de zondagen in december. Steden die niet open zijn op zondagen in december zullen zeker afvloeiing ervaren naar steden die dat wel zijn of naar het internet. Het internet is 24 uur open en maakt shoppen op alle momenten mogelijk. Om de consument naar de fysieke winkelstraat te trekken, moeten we hem zo goed mogelijk bedienen, precies zoals de consument dat wil. Dat maakt de beleving en de ervaring optimaal.

Wilt u meer hierover weten? Neem dan contact op met h.lubbers@rmc.nl Huib Lubbers van Bureau RMC.

Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
In 2024 zagen we opnieuw een toename in fysiek winkelen tijdens de week van Black Friday. Onze ho...
Uit een recent onderzoek van RMC naar de bezoekersaantallen tijdens koopavonden in 14 Nederlandse...
Toenemende drukte in winkelstraten op zondag en weekenden In het derde kwartaal van dit jaar is d...

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische Zaken van Gemeente Alphen aan den Rijn

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische zaken

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

    info@rmc.nl

    Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
    STAY SMART IN RETAIL:
    Contact

    Bureau RMC
    Marnixkade 109F
    1015 ZL Amsterdam

    +31 (0)20 6535588
    info@rmc.nl


    Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency