Toenemende drukte in winkelstraten op zondag en weekenden

Toenemende drukte in winkelstraten op zondag en weekenden
In het derde kwartaal van dit jaar is de drukte in de Nederlandse winkelstraten licht afgenomen ten opzichte van vorig jaar (-6,25%). Met name de maand juli kende een terugval, terwijl augustus en september op het niveau van 2023 bleven. Ondanks deze algehele daling, vertonen de weekenden – met name de zondag – een opvallende toename in populariteit onder shoppers.

Het weekend weer vaker gekozen als shopmoment
Uit nader onderzoek blijkt dat steeds meer mensen ervoor kiezen om in het weekend te winkelen. De zondag is de afgelopen drie jaar met 5,1% toegenomen in belang als winkeldag. Ook de zaterdag trekt meer bezoekers (+3,8%). Deze verschuiving laat zien dat de Nederlandse consument weer meer neigt naar gezamenlijk winkelen in het weekend, waar de weekdagen juist meer activiteit zagen tijdens en vlak na de coronaperiode.
Drukke middagen en veranderingen in koopavonden
Opmerkelijk is dat er ook veranderingen zichtbaar zijn in het tijdstip waarop men winkelt. De piek ligt nu vooral in de middag; tussen 12.30 en 16.30 uur is een stijging van maar liefst 12,3% te zien. De koopavonden blijven stabiel, maar tonen een voorkeur voor vroegere uurtjes: consumenten winkelen liever eerder op de avond dan aan het einde van de koopavond.

Uitdagingen en mogelijkheden voor winkelgebieden
Ondanks de weekendtrend is er een algehele afname in winkelbezoeken. Stedelijke centra moeten daarom werken aan het aantrekkelijker maken van het stadscentrum voor bezoekers. Het vergroten van de verblijfsduur en het creëren van een aantrekkelijke omgeving door middel van een breed winkelaanbod, cultuur, horeca en diensten is daarbij essentieel. Door het woonaanbod in de binnenstad te vergroten, kan de vraag naar producten en diensten worden gestimuleerd. Ook vergroening en meer waterpartijen in het centrum worden steeds vaker gezien als manieren om de verblijfskwaliteit te verhogen.

Regionale Verschillen en Invloed van het Weer
De bezoekersaantallen dalen niet overal in gelijke mate. Grote steden hebben het zwaarst te lijden onder het afnemende winkelverkeer (-7,8%), terwijl middelgrote steden met 75.000 tot 250.000 inwoners beter presteren en slechts een daling van 3,7% vertonen. De natte omstandigheden in het tweede kwartaal veroorzaakten een terugval van 14% ten opzichte van 2023, en hoewel dit deels aan het weer toe te schrijven is, lijkt deze trend in het derde kwartaal enigszins door te zetten. De toename in het eerste kwartaal (+4,9%) is dan ook helaas niet doorgezet.

Conclusie
Hoewel de totale winkelbezoeken afnemen, toont de Nederlandse consument een duidelijke voorkeur voor weekendbezoek, met toenemende drukte op zondag en zaterdag. Het samenbrengen van winkelen, cultuur, horeca en groenvoorziening kan een sterke impuls geven aan de aantrekkingskracht van onze binnensteden, en hen helpen zich aan te passen aan de veranderende voorkeuren van het winkelpubliek.

Voor meer informatie:

Huib Lubbers, directeur RMC, onderdeel van Motivaction
+31 6 21 88 52 93
h.lubbers@rmc.nl

Deel dit artikel:
Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
Het eerste kwartaal van 2025 heeft positieve cijfers opgeleverd voor de Nederlandse winkelstraten…
Als de werkdag erop zit, gaat Nederland op huis aan om aan tafel te eten. Op donderdag is er daarna…
Afgelopen week vond bij ons op kantoor aan de Marnixkade het RMC Retail Insights Ontbijt plaats. Ee…

Wat zeggen anderen?

Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

Alexander de Rover

Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

Jorge van Vliet

Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

Jan Siep van den Bos

Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

    Wat zeggen anderen?

    Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

    Alexander de Rover

    Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

    De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

    Jorge van Vliet

    Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

    De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

    Jan Siep van den Bos

    Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

    RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

    Jan Zwang

    Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

      info@rmc.nl

      Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
      STAY SMART IN RETAIL:
      Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
      Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.
      Contact

      RMC
      Marnixkade 109F
      1015 ZL Amsterdam

      +31 (0)20 6535588
      info@rmc.nl


      Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency