Toenemende drukte in winkelstraten op zondag en weekenden

Toenemende drukte in winkelstraten op zondag en weekenden
In het derde kwartaal van dit jaar is de drukte in de Nederlandse winkelstraten licht afgenomen ten opzichte van vorig jaar (-6,25%). Met name de maand juli kende een terugval, terwijl augustus en september op het niveau van 2023 bleven. Ondanks deze algehele daling, vertonen de weekenden – met name de zondag – een opvallende toename in populariteit onder shoppers.

Het weekend weer vaker gekozen als shopmoment
Uit nader onderzoek blijkt dat steeds meer mensen ervoor kiezen om in het weekend te winkelen. De zondag is de afgelopen drie jaar met 5,1% toegenomen in belang als winkeldag. Ook de zaterdag trekt meer bezoekers (+3,8%). Deze verschuiving laat zien dat de Nederlandse consument weer meer neigt naar gezamenlijk winkelen in het weekend, waar de weekdagen juist meer activiteit zagen tijdens en vlak na de coronaperiode.
Drukke middagen en veranderingen in koopavonden
Opmerkelijk is dat er ook veranderingen zichtbaar zijn in het tijdstip waarop men winkelt. De piek ligt nu vooral in de middag; tussen 12.30 en 16.30 uur is een stijging van maar liefst 12,3% te zien. De koopavonden blijven stabiel, maar tonen een voorkeur voor vroegere uurtjes: consumenten winkelen liever eerder op de avond dan aan het einde van de koopavond.

Uitdagingen en mogelijkheden voor winkelgebieden
Ondanks de weekendtrend is er een algehele afname in winkelbezoeken. Stedelijke centra moeten daarom werken aan het aantrekkelijker maken van het stadscentrum voor bezoekers. Het vergroten van de verblijfsduur en het creëren van een aantrekkelijke omgeving door middel van een breed winkelaanbod, cultuur, horeca en diensten is daarbij essentieel. Door het woonaanbod in de binnenstad te vergroten, kan de vraag naar producten en diensten worden gestimuleerd. Ook vergroening en meer waterpartijen in het centrum worden steeds vaker gezien als manieren om de verblijfskwaliteit te verhogen.

Regionale Verschillen en Invloed van het Weer
De bezoekersaantallen dalen niet overal in gelijke mate. Grote steden hebben het zwaarst te lijden onder het afnemende winkelverkeer (-7,8%), terwijl middelgrote steden met 75.000 tot 250.000 inwoners beter presteren en slechts een daling van 3,7% vertonen. De natte omstandigheden in het tweede kwartaal veroorzaakten een terugval van 14% ten opzichte van 2023, en hoewel dit deels aan het weer toe te schrijven is, lijkt deze trend in het derde kwartaal enigszins door te zetten. De toename in het eerste kwartaal (+4,9%) is dan ook helaas niet doorgezet.

Conclusie
Hoewel de totale winkelbezoeken afnemen, toont de Nederlandse consument een duidelijke voorkeur voor weekendbezoek, met toenemende drukte op zondag en zaterdag. Het samenbrengen van winkelen, cultuur, horeca en groenvoorziening kan een sterke impuls geven aan de aantrekkingskracht van onze binnensteden, en hen helpen zich aan te passen aan de veranderende voorkeuren van het winkelpubliek.

Voor meer informatie:

Huib Lubbers, directeur RMC, onderdeel van Motivaction
+31 6 21 88 52 93
h.lubbers@rmc.nl

Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
In 2024 zagen we opnieuw een toename in fysiek winkelen tijdens de week van Black Friday. Onze ho...
Uit een recent onderzoek van RMC naar de bezoekersaantallen tijdens koopavonden in 14 Nederlandse...
Toenemende drukte in winkelstraten op zondag en weekenden In het derde kwartaal van dit jaar is d...

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische Zaken van Gemeente Alphen aan den Rijn

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische zaken

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

    info@rmc.nl

    Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
    STAY SMART IN RETAIL:
    Contact

    Bureau RMC
    Marnixkade 109F
    1015 ZL Amsterdam

    +31 (0)20 6535588
    info@rmc.nl


    Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency