Aanloopstraat als leukste winkelstraat

Van oudsher zijn aanloopstraten belangrijke verbindingsstraten. Veel bedrijven en winkels vestigden zich in de aanloopstraten door de vele traffic van en naar de binnenstad. De aanloopstraten hebben een belangrijke verbindingsfunctie met het kerngebied. Diezelfde aanloopstraat heeft het de afgelopen jaren zwaar gehad. In deze minder populaire tijden werd de functie van de straat steeds onduidelijker met als gevolg meer leegstand dan in de A1 winkelstraat. Bovendien voerden de gemeentes geen stimuleringsbeleid, omdat de vraag naar winkelvastgoed afnam. Hierdoor is er steeds meer vraag naar compactere winkelgebieden ontstaan.

Nieuwe kansen

De aanloopstraat biedt ook nieuw kansen. Startende en lokale ondernemers zien steeds vaker mogelijkheden om zich in de leegstaande winkels in de aanloopstraten te vestigen. Door webrooming wordt het winkelbezoek beter voorbereid, waardoor goede bereikbaarheid van de winkel van essentieel belang is. Een voordeel voor de aanloopstraat waar meestal voldoende parkeerruimte in de buurt is. Daarnaast zijn de huurprijzen aantrekkelijker geworden. Bovendien zorgde de crisis ervoor dat de ondernemers beter kunnen onderhandelen met eigenaren en gemeentes.

Barbershops, wasbars, pop-up stores, nieuwe food-concepten en andere leuke conceptstores kiezen vooral voor de aanloopstraten als nieuwe locatie. Mode speciaalzaken die gericht zijn op een kleinere doelgroep vinden ook vaker dit soort straatjes. Het biedt eveneens mooie kansen voor online retailers om een fysieke winkel te openen om daarmee aan de wens van de consument gehoor te geven. De consument kan het product zien, voelen, passen en kan zich laten adviseren door de verkoper om zo de juiste keuze te maken.

Meerwaarde voor het centrum

Door de smeltkroes van kwaliteitswinkels met speciale producten, persoonlijke service, verrassende horeca, oude ambachten in een nieuw jasje en vastgoed met een bijzondere architectuur kan de aanloopstraat een nieuw en verrassend imago creëren en duidelijk iets toevoegen aan de binnenstad met zijn grote ketens en populaire winkels. Daar zou, volgens RMC, de ontwikkelingsstrategie van deze straten op gericht moeten zijn. Door de groei van de winkelketens gaan de hoofdwinkelstraten steeds meer op elkaar lijken. Het is belangrijk om juist te focussen op de toegevoegde waarde ten opzichte van de hoofdwinkelstraten, en dus niet meteen alle leegstand transformeren naar woningen of kantoren. Aanloopstraten kunnen een meerwaarde vormen voor het centrum door hun eigen DNA en kleur te geven aan het karakter van de stad. Als bewijs zien we dat de aanloopstraten steeds vaker terugkomen in de verkiezingen van de leukste winkelstraat van Nederland.

Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
In 2024 zagen we opnieuw een toename in fysiek winkelen tijdens de week van Black Friday. Onze ho...
Uit een recent onderzoek van RMC naar de bezoekersaantallen tijdens koopavonden in 14 Nederlandse...
Toenemende drukte in winkelstraten op zondag en weekenden In het derde kwartaal van dit jaar is d...

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische Zaken van Gemeente Alphen aan den Rijn

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische zaken

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

    info@rmc.nl

    Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
    STAY SMART IN RETAIL:
    Contact

    Bureau RMC
    Marnixkade 109F
    1015 ZL Amsterdam

    +31 (0)20 6535588
    info@rmc.nl


    Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency