De toekomst van de warenmarkt

Het gaat niet zo goed met de warenmarkt. Bezoekersaantallen lopen terug en omzetten dalen. Bovendien zien de markthandelaren hun publiek ook nog eens vergrijzen. Zelfs in de afgelopen maanden en jaren van crisis en recessie wist de warenmarkt (waar je gulden spreekwoordelijk toch echt een daalder waard is) niet te profiteren van consumenten op zoek naar koopjes en lage prijzen. De warenmarkt is aan verandering toe, zoveel lijkt zeker. Het project `De Markt heeft Toekomst` moet de ommekeer betekenen.

De redenen waarom de markt het zwaar heeft en de omzetten ziet dalen zijn talrijk. Eén van de grootste problemen van de warenmarkt is het weinig spannende en verrassende assortiment. Er zijn gewoonweg teveel marktkooplui met dezelfde spullen. Met name verkopers van schoenen, textiel en huishoudelijke artikelen zijn er in overvloed. En wanneer zij nou onderling sterk zouden verschillen, met spannende assortimenten en steeds nieuwe producten, zou dat juist een sterk punt kunnen zijn. Helaas is de waarheid anders; het zijn vaak marktkramen waarvan er dertien in een dozijn gaan.

Een ander aspect waarop de markt het vandaag de dag niet (meer) wint is prijs. In vroeger tijden was de lage prijs op de markt wellicht nog een onderscheidende factor, een trafficgenerator, maar die tijden zijn voorbij. Voor echte koopjes ga je wel naar Lidl, Aldi of Action. Daar koop je ook drie herenslips voor nog geen vier euro of twee witte T-shirts voor nog een tientje. Beschikbaarheid dan? Nee hoor, ook daarin blinkt de markt niet uit. Sterker nog; in de meeste plaatsen kun je maar één of twee dagdelen per week naar de markt, terwijl de gemiddelde supermarkt of andere winkel zes (soms zelfs zeven!) dagen per week geopend is.

De consument heeft, al met al, steeds minder redenen om de warenmarkt te bezoeken en ziet het aantal alternatieven (lange openingstijden in de winkel, `s avonds en op zondag open, online shoppen) almaar toenemen. De maatschappij is de afgelopen decennia en de afgelopen jaren in rap tempo veranderd. Het merendeel van de retailers en winkelstraten kon aanhaken en zich aanpassen aan de (soms grillige) consument. De gemiddelde warenmarkt heeft die slag echter gemist en lijkt een beetje stil te staan in de tijd. En omdat stilstand achteruitgang is, is het hoog tijd voor actie.

Dat vinden ze ook bij het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH). Daarom hebben zij het project `De Markt heeft Toekomst` gelanceerd. Doel hiervan is om een nieuwe, aantrekkelijke warenmarkt te creëren waar de consument graag komt. Terugkeren in de `evoked set` van de consument lijkt me een mooie uitdaging. Bijzondere van dit initiatief is dat niet langer de gemeente (de marktmeester) de markt beheert, maar de gezamenlijke marktondernemers. Vorige week opende de eerste markt in dit project; de Siermarkt in de Amsterdamse wijk Slotervaart. Ook in Haaksbergen worden stappen gezet voor de markt nieuwe stijl. Het nieuwe marktconcept moet een beter en meer divers aanbod, een kwalitatieve en sfeervolle presentatie, gezamenlijke promotie en een hoger serviceniveau mogelijk maken. De warenmarkt moet opereren als één bedrijf. Op de Siermarkt betekent dat dertig ondernemers die zich presenteren rondom thema`s als Proeven en Genieten, Mens en mode en Wonen en Leven. Geen enkele kraam verkoopt er hetzelfde, iedere marktdag is er een verrassing met proeverijen, kinderattracties, muziek en altijd een paar bijzondere standhouders. Service is belangrijk en dat uit zich in overal mobiel kunnen pinnen, goede verlichting, aantrekkelijke kramen en goede prijsinformatie.

Teneinde dat te realiseren heeft de traditionele marktmeester, die zich vooral bezighield met praktische zaken als veiligheid en handhaving van de regels, een stapje teruggedaan en wordt de rol van de markthandelaren groter. Een marktmanager zal bovendien de gehele markt als een bedrijfsleider runnen; hij doet marktonderzoek, zet een bedrijfs- en marketingplan op, is verantwoordelijk voor promotieactiviteiten en heeft de dagelijkse leiding in handen. Idealiter is hij ook verantwoordelijk voor een uitgekiend assortiment met verse foodproducten, onderscheidende mode en textiel en verrassende producten en diensten en stelt hij een logisch maar verrassend vlekkenplan op. De opdrachtgever is een separate organisatie waarin alle belanghebbenden (marktondernemers, maar ook aanpalende retailers) een stem hebben. De gemeente op zijn beurt trekt zich terug en stuurt alleen op kerntaken als veiligheid en bereikbaarheid. Tradities als `wie het langst staat, heeft de oudste rechten` worden overboord gezet. Met als einddoel: het aantrekkelijker maken van de warenmarkt voor de consument van vandaag en morgen.

Hans van Scheerdijk

Deel dit artikel:
Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
Het eerste kwartaal van 2025 heeft positieve cijfers opgeleverd voor de Nederlandse winkelstraten…
Als de werkdag erop zit, gaat Nederland op huis aan om aan tafel te eten. Op donderdag is er daarna…
Afgelopen week vond bij ons op kantoor aan de Marnixkade het RMC Retail Insights Ontbijt plaats. Ee…

Wat zeggen anderen?

Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

Alexander de Rover

Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

Jorge van Vliet

Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

Jan Siep van den Bos

Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

    Wat zeggen anderen?

    Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

    Alexander de Rover

    Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

    De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

    Jorge van Vliet

    Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

    De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

    Jan Siep van den Bos

    Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

    RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

    Jan Zwang

    Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

      info@rmc.nl

      Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
      STAY SMART IN RETAIL:
      Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
      Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.
      Contact

      RMC
      Marnixkade 109F
      1015 ZL Amsterdam

      +31 (0)20 6535588
      info@rmc.nl


      Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency