RMC
Marnixkade 109F
1015 ZL Amsterdam
Al meer dan 40 jaar hebben we de mogelijkheid om op een koopavond te winkelen. Nu de winkeltijden steeds ruimer worden en de koopzondag steeds normaler wordt, rijst de vraag of koopavonden nog van toegevoegde waarde zijn. Donderdag, van oudsher de bekende koopavond in Nederland, boette de afgelopen jaren al aan populariteit in. Nu 2017 voorbij is, kunnen we opnieuw de balans op maken of deze trend zich voortzet.
Donderdag als koopdag
In 2016 had de gehele donderdag een weekaandeel van 15,3%; het laagste aandeel in 5 jaar. Zo had de donderdag in 2011 nog een weekaandeel van 17%. De zondag heeft voor het grootste gedeelte de drukte van de donderdag afgesnoept: deze dag wordt steeds vaker als een normale koopdag gezien. In 2017 is het gemiddelde weekaandeel van de donderdag gelijk gebleven aan 2016. De populariteit van de donderdag als koopdag bleef de afgelopen twee jaar dus stabiel.
Afname populariteit koopavond
Zoomen we verder in op de donderdagavonden, dan zien we dat om 18.00 uur de drukte op een dieptepunt zit. Daarna wordt het gestaag drukker tot 20.00 uur. Ten opzichte van 2016 is de koopavond in 2017 in populariteit achteruit gegaan (-2,2%). Bovendien neemt in 2017 de drukte na 20.00 uur snel af en is het rustiger in het laatste uur dan het jaar daarvoor. Op donderdagmiddag tussen 14.00 en 18.00 uur zijn er echter wel meer mensen in de winkelstraten, waardoor de drukte van de totale donderdag gelijk ligt aan 2016. Het zijn kleine verschillen, maar over 104 donderdagen berekend, lijkt de trend van een afnemende koopavond zich dus wel voort te zetten.
Koopavond nog niet afgeschreven
Populairder is de koopavond op donderdag dus niet geworden, maar geheel afgeschreven is hij ook nog niet. De koopavonden op donderdag trekken nog steeds veel winkelend publiek. Dat blijkt alleen al aan de druktetoename vanaf 18:00 uur. Meer dan één op de vier shoppers op de donderdag komt in de avond winkelen.
Meer inzicht?
Wilt u ook meer inzicht in de prestaties van uw lokale koopavond? Sluit dan nu een abonnement af op onze software. Op deze manier heeft u 24/7 inzicht in de passantentellingen en kunt u zelf aan de slag met het aantal passanten, de verblijfstijd en de loopstromen in uw stad. Of kies voor onze Citytraffic app waarbij u de data altijd bij de hand heeft en de volgende dag kan zien hoe de druk de koopavond is geweest.
Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.
De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.
De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.
RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.
Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.
De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.
De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.
RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.
RMC
Marnixkade 109F
1015 ZL Amsterdam
Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency
RMC is onderdeel van MotivactionPowered by © Totoweb and Gonta Creative Agency