Donderdag koopavond: populair of uit de tijd?

Al meer dan 40 jaar hebben we de mogelijkheid om op een koopavond te winkelen. Nu de winkeltijden steeds ruimer worden en de koopzondag steeds normaler wordt, rijst de vraag of koopavonden nog van toegevoegde waarde zijn. Donderdag, van oudsher de bekende koopavond in Nederland, boette de afgelopen jaren al aan populariteit in. Nu 2017 voorbij is, kunnen we opnieuw de balans op maken of deze trend zich voortzet.Shopping hustle in Germany

Donderdag als koopdag
In 2016 had de gehele donderdag een weekaandeel van 15,3%; het laagste aandeel in 5 jaar. Zo had de donderdag in 2011 nog een weekaandeel van 17%. De zondag heeft voor het grootste gedeelte de drukte van de donderdag afgesnoept: deze dag wordt steeds vaker als een normale koopdag gezien. In 2017 is het gemiddelde weekaandeel van de donderdag gelijk gebleven aan 2016. De populariteit van de donderdag als koopdag bleef de afgelopen twee jaar dus stabiel.

Afname populariteit koopavond
Zoomen we verder in op de donderdagavonden, dan zien we dat om 18.00 uur de drukte op een dieptepunt zit. Daarna wordt het gestaag drukker tot 20.00 uur. Ten opzichte van 2016 is de koopavond in 2017 in populariteit achteruit gegaan (-2,2%). Bovendien  neemt in 2017 de drukte na 20.00 uur snel af en is het rustiger in het laatste uur dan het jaar daarvoor. Op donderdagmiddag tussen 14.00 en 18.00 uur zijn er echter wel meer mensen in de winkelstraten, waardoor de drukte van de totale donderdag gelijk ligt aan 2016. Het zijn kleine verschillen, maar over 104 donderdagen berekend, lijkt de trend van een afnemende koopavond zich dus wel voort te zetten.

Grafiek

Koopavond nog niet afgeschreven
Populairder is de koopavond op donderdag dus niet geworden, maar geheel afgeschreven is hij ook nog niet. De koopavonden op donderdag trekken nog steeds veel winkelend publiek. Dat blijkt alleen al aan de druktetoename vanaf 18:00 uur. Meer dan één op de vier shoppers op de donderdag komt in de avond winkelen.

Meer inzicht?
Wilt u ook meer inzicht in de prestaties van uw lokale koopavond? Sluit dan nu een abonnement af op onze software. Op deze manier heeft u 24/7 inzicht in de passantentellingen en kunt u zelf aan de slag met het aantal passanten, de verblijfstijd en de loopstromen in uw stad. Of kies voor onze Citytraffic app waarbij u de data altijd bij de hand heeft en de volgende dag kan zien hoe de druk de koopavond is geweest.

Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
In 2024 zagen we opnieuw een toename in fysiek winkelen tijdens de week van Black Friday. Onze ho...
Uit een recent onderzoek van RMC naar de bezoekersaantallen tijdens koopavonden in 14 Nederlandse...
Toenemende drukte in winkelstraten op zondag en weekenden In het derde kwartaal van dit jaar is d...

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische Zaken van Gemeente Alphen aan den Rijn

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische zaken

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

    info@rmc.nl

    Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
    STAY SMART IN RETAIL:
    Contact

    Bureau RMC
    Marnixkade 109F
    1015 ZL Amsterdam

    +31 (0)20 6535588
    info@rmc.nl


    Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency