Bureau RMC
Marnixkade 109F
1015 ZL Amsterdam
Dat de drukte in de winkelstraten terugloopt zal niemand meer verrassen. Dat dit inmiddels ook in de grote steden gebeurt is wellicht wel nieuws. Al sinds het jaar 2007 lopen de aantallen passanten in winkelstraten terug in aantal, ongeveer met 15%. Een enorm aantal mensen minder op de keper beschouwd. Ondernemers zagen wel dat shoppers in winkelstraten koopgeneigder werden en de meeste winkeliers zagen de bonbedragen stijgen.
De consument leek de laatste jaren bij zijn dagje uit om te winkelen steeds vaker voor de grote stad te kiezen dan zijn eigen stad. Had je een winkel in Amersfoort, Spijkenisse of Heerlen, dan had je meer last van teruglopende aantallen passanten dan in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag. De drukte, of zeg maar ongewenste overdrukte in Amsterdam was zelfs reden voor het college om zoveel mogelijk mensen de stad uit te navigeren naar Haarlem, Zaanstad of Alkmaar. Een ongelooflijk besluit als je weet dat iedere stad moet knokken voor zijn potentieel aan kopers in het tijdperk van online winkelen.
Voor ons reden om eens dieper in de cijfers te duiken en deze grote steden eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. Met onze Citytraffic data kennen we dagelijks het aantal passanten in de winkelstraten. Vraag is natuurlijk hoe grote steden überhaupt vergeleken kunnen worden? Het centrum of de binnenstad van Amsterdam ziet er anders uit dan Utrecht of Den Haag en kunnen deze binnensteden dan ook wel goed vergeleken worden? We hebben de binnensteden vergeleken door de druktesensoren in de hoofdwinkelstraten van Amsterdam (Kalverstraat), Rotterdam (Lijnbaan), Den Haag (Spuistraat) en Utrecht (Steenweg) dagelijks uit te lezen.
We hebben de trend van deze winkelstraten onderzocht in de afgelopen 19 maanden en deze vergeleken met de gemiddelde drukte in 2018 in diezelfde straat. En tot onze grote verrassing zagen we cijfers die we niet hadden verwacht. De bezoekersaantallen in drie van de vier grote steden lopen met gemiddeld 7,1% terug. Deze afname is zelfs twee keer groter dan het landelijke gemiddelde tot met eind augustus dit jaar (-3,4%). De afname van de bezoekersaantallen wordt onderschreven door de winkeliers. De verschillen tussen de steden is ook verrassend. Den Haag doet het een stuk beter dan de andere drie grote steden.
Het beleid van het huidige Amsterdamse college lijkt zijn vruchten af te werpen, want Amsterdam staat op een niet gewenste eerste plaats. De mensen die winkelen blijven wel iets langer in de binnenstad (+2%), echter het aantal nieuwe bezoekers is licht gedaald. De Kalverstraat heeft meer last dan de Lijnbaan of het Spui. Wellicht verplaatst de drukte in de grote steden zich enigszins van winkelstraat naar horecaplein, of van drukke winkelstraat naar rustigere winkelstraat. Dat zal verder onderzocht moeten worden.
Het winkelend gedrag van consumenten lijkt steeds lastiger te voorspellen. Het wisselende winkelgedrag zorgt ervoor dat er breed wordt geswitcht tussen online en offline en tussen grote en kleine stad. Binnensteden moeten harder knokken om het de bezoekers naar de zin te maken.
Wilt u op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws? Schrijf u dan hier in voor onze nieuwsbrief!
Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.
RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.
De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.
Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.
RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.
De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.
Bureau RMC
Marnixkade 109F
1015 ZL Amsterdam
Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency
RMC is onderdeel van MotivactionPowered by © Totoweb and Gonta Creative Agency