Kalverstraat fors minder druk

Dat de drukte in de winkelstraten terugloopt zal niemand meer verrassen. Dat dit inmiddels ook in de grote steden gebeurt is wellicht wel nieuws. Al sinds het jaar 2007 lopen de aantallen passanten in winkelstraten terug in aantal, ongeveer met 15%. Een enorm aantal mensen minder op de keper beschouwd. Ondernemers zagen wel dat shoppers in winkelstraten koopgeneigder werden en de meeste winkeliers zagen de bonbedragen stijgen.

De consument leek de laatste jaren bij zijn dagje uit om te winkelen steeds vaker voor de grote stad te kiezen dan zijn eigen stad. Had je een winkel in Amersfoort, Spijkenisse of Heerlen, dan had je meer last van teruglopende aantallen passanten dan in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag. De drukte, of zeg maar ongewenste overdrukte in Amsterdam was zelfs reden voor het college om zoveel mogelijk mensen de stad uit te navigeren naar Haarlem, Zaanstad of Alkmaar. Een ongelooflijk besluit als je weet dat iedere stad moet knokken voor zijn potentieel aan kopers in het tijdperk van online winkelen.

Voor ons reden om eens dieper in de cijfers te duiken en deze grote steden eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. Met onze Citytraffic data kennen we dagelijks het aantal passanten in de winkelstraten. Vraag is natuurlijk hoe grote steden überhaupt vergeleken kunnen worden? Het centrum of de binnenstad van Amsterdam ziet er anders uit dan Utrecht of Den Haag en kunnen deze binnensteden dan ook wel goed vergeleken worden? We hebben de binnensteden vergeleken door de druktesensoren in de hoofdwinkelstraten van Amsterdam (Kalverstraat), Rotterdam (Lijnbaan), Den Haag (Spuistraat) en Utrecht (Steenweg) dagelijks uit te lezen.

We hebben de trend van deze winkelstraten onderzocht in de afgelopen 19 maanden en deze vergeleken met de gemiddelde drukte in 2018 in diezelfde straat. En tot onze grote verrassing zagen we cijfers die we niet hadden verwacht. De bezoekersaantallen in drie van de vier grote steden lopen met gemiddeld 7,1% terug. Deze afname is zelfs twee keer groter dan het landelijke gemiddelde tot met eind augustus dit jaar (-3,4%). De afname van de bezoekersaantallen wordt onderschreven door de winkeliers. De verschillen tussen de steden is ook verrassend. Den Haag doet het een stuk beter dan de andere drie grote steden.

  • Amsterdam: -10,6%
  • Den Haag:+0,2%
  • Utrecht: -10,4%
  • Rotterdam: -7,6%

Plaatje bij artikel 4 grote steden

Het beleid van het huidige Amsterdamse college lijkt zijn vruchten af te werpen, want Amsterdam staat op een niet gewenste eerste plaats. De mensen die winkelen blijven wel iets langer in de binnenstad (+2%), echter het aantal nieuwe bezoekers is licht gedaald. De Kalverstraat heeft meer last dan de Lijnbaan of het Spui. Wellicht  verplaatst de drukte in de grote steden zich enigszins van winkelstraat naar horecaplein, of van drukke winkelstraat naar rustigere winkelstraat. Dat zal verder onderzocht moeten worden.

Het winkelend gedrag van consumenten lijkt steeds lastiger te voorspellen. Het wisselende winkelgedrag zorgt ervoor dat er breed wordt geswitcht tussen online en offline en tussen grote en kleine stad. Binnensteden moeten harder knokken om het de bezoekers naar de zin te maken.

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws? Schrijf u dan hier in voor onze nieuwsbrief!

Deel dit artikel:
Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
Het eerste kwartaal van 2025 heeft positieve cijfers opgeleverd voor de Nederlandse winkelstraten…
Als de werkdag erop zit, gaat Nederland op huis aan om aan tafel te eten. Op donderdag is er daarna…
Afgelopen week vond bij ons op kantoor aan de Marnixkade het RMC Retail Insights Ontbijt plaats. Ee…

Wat zeggen anderen?

Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

Alexander de Rover

Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

Jorge van Vliet

Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

Jan Siep van den Bos

Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

    Wat zeggen anderen?

    Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

    Alexander de Rover

    Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

    De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

    Jorge van Vliet

    Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

    De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

    Jan Siep van den Bos

    Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

    RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

    Jan Zwang

    Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

      info@rmc.nl

      Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
      STAY SMART IN RETAIL:
      Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
      Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.
      Contact

      RMC
      Marnixkade 109F
      1015 ZL Amsterdam

      +31 (0)20 6535588
      info@rmc.nl


      Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency