Laat die koopavond maar zitten

De koopgekte voor de feestdagen begint in Amerika traditiegetrouw met Black Friday, de laatste vrijdag van november. De stilte in Nederlandse steden staat daarmee in schril contrast.

In de etalage van Heavens Playground staat een dj. Koptelefoon over zijn afro getrokken, knieën die ritmisch meeknikken op de muziek. In de kledingwinkel achter hem geen uitzinnig dansende mensenmassa, maar twee medewerkers die tegen de toonbank leunen, armen over elkaar. Het is een stille avond, ondanks de luide muziek.

Verkoopmedewerker Ernst (34) kijkt er niet vreemd van op. De wekelijkse koopavond is niet meer zoals vijf jaar geleden, toen de winkelstraten van Amersfoort elke donderdagavond volstroomden. ‘In die paar extra uurtjes kregen we zo honderd klanten over de vloer. Evenveel als in een dag tijd.’

Twee jaar geleden was dat volgens de verkoper al beduidend minder. Toen kwamen er op een goede avond nog maar een stuk of veertig personen de winkel in. Dat aantal is alweer gehalveerd tot een magere twintig op een koopavond. De dj die ze eens per maand inhuren, de gratis biertjes en toastjes eiersalade op de toonbank hebben het tij niet kunnen keren.

In Amersfoort is het bezoekersaantal voor de wekelijkse koopavond in twee jaar tijd met 63 procent afgenomen. De stad is daarin niet uniek. In 39 grote en middelgrote steden daalde het aantal bezoekers tijdens de koopavond met meer dan 30 procent in slechts twee jaar tijd. In 15 steden namen de bezoekcijfers zelfs met meer dan 50 procent af.

De koopavond is het slachtoffer geworden van internet. Al die werkenden die alleen op de koopavond konden winkelen, hebben nu een alternatief: de webshop. Maar ook de koopzondag is steeds meer een concurrent van de koopavond, denkt Huib Lubbers van onderzoeksbureau CityTraffic, dat de drukte op straat in 63 gemeenten meet. ‘In steden waar de incidentele koopzondag heeft plaatsgemaakt voor een wekelijkse koopzondag, is de daling op de koopavonden het sterkst’, zegt hij. De oorzaak lijkt duidelijk: werkenden die willen winkelen, deden dat vaak op de koopavond. Maar nu de koopzondag oprukt, is die aantrekkelijker. Een middagje verveling wordt dan al gauw omgezet in een middagje winkelen.

Je moet je kop niet laten hangen als er een paar klanten minder komen

‘Die is ook al gesloten.’ In de Amersfoortse Krommestraat maken twee winkelende vrouwen resoluut rechtsomkeert. Het is donker in de winkelstraat, waar vooral kleine zaken van zelfstandige ondernemers te vinden zijn. Winkeliers lijken het hier niet meer de moeite te vinden om open te blijven op koopavond. En dus zoeken Anneke en haar dochter mopperend naar winkels waar wél licht brandt. Het tweetal kwam eigenlijk al nooit meer in de stad op donderdagavond. ‘Waarom zouden we, de winkels zijn op zondag ook open.’ Maar nu steeds meer winkels gesloten zijn, hebben ze er al helemaal geen zin meer in.

Het is precies deze neerwaartse spiraal waar Sylvana, de eigenaresse van een modeboetiek even verderop in de straat, zich kwaad om maakt. ‘Je moet je kop niet laten hangen als er een paar klanten minder komen’, zegt ze. ‘Als iedereen hier de deuren dicht doet, is dat slechte reclame voor Amersfoort.’ De kledingwinkel die de 29-jarige samen met haar moeder runt, blijft dus gewoon open op donderdagavond. ‘Klanten waarderen dat. Alleen kijken we nu uit op een donker gat in de rest van de straat. Dat is jammer.’

Woordvoerder Paul te Grotenhuis van InRetail, de belangenorganisatie van winkeliers, constateert de daling van de koopavonden al jaren. De opmars van internet, de uitbreiding van de koopzondagen, de crises sinds 2008: alles werkt in het nadeel van de koopavond. Behalve in Amsterdam, natuurlijk. ‘Amsterdam is een verhaal apart. Er zijn daar altijd veel toeristen, die lopen ook ’s avonds op straat. Bovendien is Amsterdam een extra grote trekker omdat het een aantal flagship stores heeft.’ ‘Vlaggeschepen’ van winkelketens als H&M, Mango en Forever21.

Ook Dordrecht vormt een uitzondering op de regel. Met een daling van 3 procent weet de stad het winkelend publiek nog altijd te trekken voor de koopavond. Waarschijnlijk komt dat doordat de koopzondag pas sinds kort aan winkeliers is overgeleverd. Daarmee was Dordrecht bijna de laatste grote plaats die overstag ging.

In Amersfoort vraagt Kim (31), die al jaren in een natuurwinkel werkt, zich steeds vaker af waarom zij überhaupt nog ’s avonds in de winkel moet staan. ‘Ik weet niet wat mijn baas ervan vindt, maar als het aan mij ligt gaan we dicht op koopavond.’ Met die regen is het vanavond nog eens extra rustig, zucht ze. Dan zwaait de deur open en gaat haar blik op scherp. Ze recht haar rug en haar mond vormt een representatieve glimlach. Hopen op een aankoop.

Bron: Volkskrant, 29 november 2014

Deel dit artikel:
Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
Per 1 januari 2026 zal Kevin Miley aantreden als nieuwe directeur van RMC. Hij volgt daarmee Huib L…
De binnensteden en winkelstraten zijn in 2025 opvallend drukker dan vorig jaar. Vooral de grote ste…
Wij zijn verheugd om aan te kondigen dat RMC een strategische samenwerking aangaat met Advertease…

Wat zeggen anderen?

Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

Alexander de Rover

Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

Jorge van Vliet

Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

Jan Siep van den Bos

Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

    Wat zeggen anderen?

    Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

    Alexander de Rover

    Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

    De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

    Jorge van Vliet

    Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

    De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

    Jan Siep van den Bos

    Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

    RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

    Jan Zwang

    Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

      info@rmc.nl

      Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
      STAY SMART IN RETAIL:
      Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
      Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.
      Contact

      RMC
      Marnixkade 109F
      1015 ZL Amsterdam

      +31 (0)20 6535588
      info@rmc.nl


      Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency