Modezaken massaal op de fles

Kledingwinkels hebben het al maanden moeilijk en steeds meer modezaken gaan over de kop,zo blijkt uit nieuwe cijfers van faillissementen.com. Bandolera is een van de ketens die omviel. ,,Het is de crisis,’’ verzucht winkelmanager Greet Hoornweg.

Het aantal faillissementen van kledingwinkels loopt rap op. In de eerste2 maanden van dit jaar gingen 57 winkels failliet, tegenover 34 faillissementen in januari en februarivan vorig jaar, blijkt uit cijfers van faillissementsdossier.nl. Dat betekentdat honderden mensen op straat kwamen te staan.Vorig jaar was er al een recordaantal faillissementen van 185 en het lijkt erop dat dit jaar alleen maar erger wordt. ,,Het aantal bedrijven dat bankroet gaat, neemt snel toe,’’ ziet Marcel van den Berg van faillissementsdossier.nl, dat het aantal omgevallen bedrijven nauwkeurig bijhoudt. ,,Er is een versnelde saneringsslag aan de gang,’’ schetst Jacqueline Arnoldy van modebrancheorganisatie CBW-Mitex. ,,Er zijn te veel winkels in Nederland, terwijl het consumentenvertrouwen afneemt, de bevolking nauwelijks groeit en de druk op de bestedingen afneemt.’’

Ook voor damesmodeketen Bandolera valt het doek. De crisis is oorzaak van alle ellende, vindt Greet Hoornweg. Zij is winkelmanager van het filiaal aan de Karel Doormanstraat in Rotterdam. ,,Mensen durven geen geld meer uit te geven aan kleding,’’ verzucht ze. ,,We merkten het helemaal na het nieuws over de hogere ziektekosten en alle andere angstberichten die voorbij zijn gekomen. Iedereen hield massaal de hand op de knip. En kijk om je heen. Steeds meer winkels verdwijnen. De zaken die blijven, krijgen minder toeloop. De enige kledingwinkels die het nog vol houden, zijn H&M, Primark en Vero Moda. De  sluiting van Bandolera is zo jammer en echt een verlies voor de stad. We hebben hier veel verdriet van.’’ Het van oorsprong Rotterdamse bedrijf, dat kleding voor werkende vrouwen van 35 tot 70 jaar verkoopt, telt landelijk 37 filialen, waarvan een deel al is gesloten. Aanstaande zaterdag is het voor alle winkels einde verhaal en komen zeker tweehonderdmedewerkers op straat te staan. Een doorstart voor Bandolera bleek niet mogelijk. ,,Het is zorgelijk dat er gatenkazen ontstaan in binnensteden. Wij pleiten met CBW-Mitex voor compacte winkelgebieden,’’ stelt Arnoldy. ,,Het probleem voor veel winkels zijn onduidelijke formules, waarmee ze er onvoldoende in slagen om zich te onderscheiden.’’ De snijdende kou helpt ook niet om klanten te interesseren voor een katoenen bloemenjurkje of een bloot topje. Arnoldy: ,,Het is te lang te koud om de voorjaarscollectie een kans te geven. Het is in deze tijd belangrijk om zelf in actie te komen en niet te verlammen.’’

Het is een uitermate zwak kwartaal, ziet retailexpert Huib Lubbers van RMC. ,,De consument geeft minder uit en de fashion-sector wordt hard geraakt. Terwijl de zomercollectie al in de winkel hangt, maken wij een uitgestelde winter door. Dan is het logisch dat niemand een zomerrokje komt kopen.’’ Voor klanten is het op korte termijn aantrekkelijk: zij profiteren nadrukkelijk van de misère, want zomerkleding gaat soms nu al in de aanbieding. Ook diverse webshops beginnen al met een vervroegde uitverkoop. Zo geeft kleertjes.com deze week 20 procent korting op voorjaarsjasjes voor kinderen. MissEtam heeft ook een deel van de lentekleding al stevig afgeprijsd. ,,Dat is een teken aan de wand,’’ zegt Arnoldy. ,,Prijsverlaging is geen instrument om vroeg in het seizoen in te zetten. Het is veel belangrijker om klanten op een andere manier naar je winkel te trekken.’’ Het aloude principe van twee keer per jaar uitverkoop is allang op zijn retour, weet Lubbers. ,,Door de komst van ketens als Zara en H&M brengen fashionshops veel meer collecties, tot wel tien per jaar.’’

ONDERSCHEIDEND

Toch is de hoop nog niet verloren.  Er zijn bedrijven die het wel goeddoen. ,,C&A plust de laatste paar jaar,’’ zegt Lubbers. ,,En ook een keten als Score, die nu honderd winkels heeft, snapt hoe het werkt. Die hebben een eigen formule, collectioneren goed. Die onderscheiden zich en springen eruit. Daarom schrok ik ook van het faillissement van Bandolera. Die hadden toch een onderscheidend concept.’’ Maar het is echt voorbij voor Bandolera. Tot zaterdag wordt er opheffingsuitverkoop gehouden, waarbij de kleding voor dumpprijzen over de toonbank gaat.

Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
In 2024 zagen we opnieuw een toename in fysiek winkelen tijdens de week van Black Friday. Onze ho...
Uit een recent onderzoek van RMC naar de bezoekersaantallen tijdens koopavonden in 14 Nederlandse...
Toenemende drukte in winkelstraten op zondag en weekenden In het derde kwartaal van dit jaar is d...

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische Zaken van Gemeente Alphen aan den Rijn

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische zaken

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

    info@rmc.nl

    Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
    STAY SMART IN RETAIL:
    Contact

    Bureau RMC
    Marnixkade 109F
    1015 ZL Amsterdam

    +31 (0)20 6535588
    info@rmc.nl


    Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency