Op zaterdagavond open

Woerden test ‘belevingswinkelen’ in het weekend

WOERDEN

Nagenoeg lege straten op koopavond, goedbezochte koopzondagen in omliggende gemeenten. Woerden wil de terugloop in het winkelbezoek tegengaan. Een aantrekkelijker centrum en een ‘zaterdagse koopavond’ zijn de wapens.

HARRIE VAN OPSTAL

Onderzoeksbureau CityTraffic in Amsterdam constateert in een onderzoek voor ING dat het aantal bezoekers van koopavonden keldert. Is het gemiddelde bezoek aan winkelstraten in de afgelopen twee jaar met zo’n 15 procent gedaald, op de koopavond duikelt het bezoek met 40 tot 50 procent. In 15 van de 63 onderzochte steden in Nederland namen de bezoekersaantallen zelfs met meer dan de helft af, constateert Rein Kloos van CityTraffic.

De koopavond moet concurreren met de koopzondag en met het winkelen op internet. Dirk Mulder, sectormanager retail van ING: ,,Als mensen zin hebben om op zondag te gaan winkelen, gaan ze op zoek naar een stad waar de winkels open zijn, of ze doen hun aankopen online.”

Gemeenten waar geen regelmatige of zelfs wekelijkse koopzondag is zoals Woerden, moeten volgens hem op hun tellen passen. ,,Het kan de doodsteek zijn voor een binnenstad. Nu de retail het toch al lastig heeft, kan dat zorgen voor nog meer leegstand.”

Druk

Mensen zijn zaterdags vaak druk met sport. Op zondag is meer tijd om te gaan winkelen. Daardoor wordt de koopavond een beetje gedateerd, vindt Mulder. Hij oppert minder lang open te zijn op de koopavond, of om op een andere doordeweekse dag de winkels voortaan te sluiten. Wethouder Bob Duindam (economische zaken) kent de wens van een wekelijkse koopzondag, maar stelt dat die in de huidige politieke samenstelling ‘er gewoonweg voorlopig niet komt.’ Maar het wil niet zeggen dat de gemeente daarom maar lijdzaam toeziet hoe publiek elders gaat shoppen.

Zo bereidt Duindam samen met geïnteresseerde ondernemers een programma voor om het ‘belevings-winkelen’ in Woerden te introduceren. ,,We willen inzetten op de zaterdagavond. Met verlate sluitingstijden willen we ervoor zorgen dat de winkeltijden naadloos overgaan in de horecatijden.” In samenspraak met de horeca komen er speciale acties voor winkelend publiek, zodat het aantrekkelijker wordt om nog even in het centrum te blijven hangen.

Huib Lubbers, directeur van het Retail Management Centrum, ziet dat voornemen landelijk terug. ,,Het publiek wil later op de dag winkelen. Het is altijd belangrijk om je aan te passen aan de wensen van de klant. Dus je kunt de winkel later openen en ‘deze later op de avond sluiten.”

Het funshoppen en het toevoegen van vertier is erg belangrijk, onderstreept hij. ,,Er moet iets te beleven zijn. Dus zorg dat mensen recreatief kunnen winkelen en hun bezoek kunnen combineren met een bezoek aan restaurant, café, museum of versmarkt.”

HARRIE VAN OPSTAL

AD, 22/12/14

Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
In 2024 zagen we opnieuw een toename in fysiek winkelen tijdens de week van Black Friday. Onze ho...
Uit een recent onderzoek van RMC naar de bezoekersaantallen tijdens koopavonden in 14 Nederlandse...
Toenemende drukte in winkelstraten op zondag en weekenden In het derde kwartaal van dit jaar is d...

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische Zaken van Gemeente Alphen aan den Rijn

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische zaken

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

    info@rmc.nl

    Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
    STAY SMART IN RETAIL:
    Contact

    Bureau RMC
    Marnixkade 109F
    1015 ZL Amsterdam

    +31 (0)20 6535588
    info@rmc.nl


    Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency