Op zaterdagavond open

Woerden test ‘belevingswinkelen’ in het weekend

WOERDEN

Nagenoeg lege straten op koopavond, goedbezochte koopzondagen in omliggende gemeenten. Woerden wil de terugloop in het winkelbezoek tegengaan. Een aantrekkelijker centrum en een ‘zaterdagse koopavond’ zijn de wapens.

HARRIE VAN OPSTAL

Onderzoeksbureau CityTraffic in Amsterdam constateert in een onderzoek voor ING dat het aantal bezoekers van koopavonden keldert. Is het gemiddelde bezoek aan winkelstraten in de afgelopen twee jaar met zo’n 15 procent gedaald, op de koopavond duikelt het bezoek met 40 tot 50 procent. In 15 van de 63 onderzochte steden in Nederland namen de bezoekersaantallen zelfs met meer dan de helft af, constateert Rein Kloos van CityTraffic.

De koopavond moet concurreren met de koopzondag en met het winkelen op internet. Dirk Mulder, sectormanager retail van ING: ,,Als mensen zin hebben om op zondag te gaan winkelen, gaan ze op zoek naar een stad waar de winkels open zijn, of ze doen hun aankopen online.”

Gemeenten waar geen regelmatige of zelfs wekelijkse koopzondag is zoals Woerden, moeten volgens hem op hun tellen passen. ,,Het kan de doodsteek zijn voor een binnenstad. Nu de retail het toch al lastig heeft, kan dat zorgen voor nog meer leegstand.”

Druk

Mensen zijn zaterdags vaak druk met sport. Op zondag is meer tijd om te gaan winkelen. Daardoor wordt de koopavond een beetje gedateerd, vindt Mulder. Hij oppert minder lang open te zijn op de koopavond, of om op een andere doordeweekse dag de winkels voortaan te sluiten. Wethouder Bob Duindam (economische zaken) kent de wens van een wekelijkse koopzondag, maar stelt dat die in de huidige politieke samenstelling ‘er gewoonweg voorlopig niet komt.’ Maar het wil niet zeggen dat de gemeente daarom maar lijdzaam toeziet hoe publiek elders gaat shoppen.

Zo bereidt Duindam samen met geïnteresseerde ondernemers een programma voor om het ‘belevings-winkelen’ in Woerden te introduceren. ,,We willen inzetten op de zaterdagavond. Met verlate sluitingstijden willen we ervoor zorgen dat de winkeltijden naadloos overgaan in de horecatijden.” In samenspraak met de horeca komen er speciale acties voor winkelend publiek, zodat het aantrekkelijker wordt om nog even in het centrum te blijven hangen.

Huib Lubbers, directeur van het Retail Management Centrum, ziet dat voornemen landelijk terug. ,,Het publiek wil later op de dag winkelen. Het is altijd belangrijk om je aan te passen aan de wensen van de klant. Dus je kunt de winkel later openen en ‘deze later op de avond sluiten.”

Het funshoppen en het toevoegen van vertier is erg belangrijk, onderstreept hij. ,,Er moet iets te beleven zijn. Dus zorg dat mensen recreatief kunnen winkelen en hun bezoek kunnen combineren met een bezoek aan restaurant, café, museum of versmarkt.”

HARRIE VAN OPSTAL

AD, 22/12/14

Deel dit artikel:
Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
Het eerste kwartaal van 2025 heeft positieve cijfers opgeleverd voor de Nederlandse winkelstraten…
Als de werkdag erop zit, gaat Nederland op huis aan om aan tafel te eten. Op donderdag is er daarna…
Afgelopen week vond bij ons op kantoor aan de Marnixkade het RMC Retail Insights Ontbijt plaats. Ee…

Wat zeggen anderen?

Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

Alexander de Rover

Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

Jorge van Vliet

Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

Jan Siep van den Bos

Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

    Wat zeggen anderen?

    Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

    Alexander de Rover

    Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

    De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

    Jorge van Vliet

    Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

    De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

    Jan Siep van den Bos

    Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

    RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

    Jan Zwang

    Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

      info@rmc.nl

      Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
      STAY SMART IN RETAIL:
      Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
      Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.
      Contact

      RMC
      Marnixkade 109F
      1015 ZL Amsterdam

      +31 (0)20 6535588
      info@rmc.nl


      Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency